• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101021
+
-

از هر بحرانی فرصت‌ صید کنیم


محمد مفتاحی ـ  مدرس کنکور

وضعیت به‌گونه‌ای است که کنکوری‌ها با اضطراب بیشتری این روزها را سپری می‌کنند. معمولا در چنین شرایطی 2توصیه را می‌توان مدنظر قرار داد و از محصلان خواست تا به آن عمل کنند؛ یک توصیه علمی است و شامل تست‌زدن می‌شود و دیگر توصیه، راهنمایی‌های روحی و روانی برای این دسته از دانش‌آموزان است که آماده کنکورند. در شرایط فعلی کشور که همه مردم ناخواسته با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دانش‌آموزان به نوعی دچار مشکلات روحی می‌شوند. در آنها این فکر پرورش پیدا می‌کند که با وجود سال‌ها تحصیل، حال که زمان آزمون و پرتاب آنها به مسیر آینده‌ فرا رسیده است، شرایط کشور تغییر کرده، زمان آزمون مشخص نیست و همه‌‌چیز دست به‌دست هم داده تا آنها را با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو کند. معمولا در چنین زمان‌هایی برای دانش‌آموزان، ورزشکارانی را مثال می‌زنیم که همواره باید آمادگی بدنی خود را حفظ کنند تا زمان مسابقه بتوانند در میدان، عملکرد درستی از خود نشان بدهند. کنکور نیز چنین است، ممکن است در سال‌های دیگر نیز چنین اتفاقاتی رخ دهد. بی‌شک آنها که شایستگی بیشتری دارند، می‌توانند با حفظ روحیه خود، از این بزنگاه عبور کنند. اما از هر بحرانی شاید بهتر آن باشد که فرصت‌ها را صید کرد. در این مواقع بهتر است دانش‌آموزان به این فرصت‌ها بیندیشند؛ به زمان بیشتر برای تست بیشتر، دوره و مرور هر آنچه ممکن بود، فرصت آن در دیگر زمان‌ها به‌دست نیاید.
اما درباره توصیه علمی؛ دانش‌آموزان باید مراقب باشند که به وسوسه متنوع‌خوانی تن ندهند. در چنین شرایطی برای خیلی از دانش‌آموزان پیش آمده که در ورطه استفاده از منابع بیشتر و متنوع‌تر افتاده‌اند. آنها خیال می‌کنند، حال که فرصت آن پیش آمده و زمان به یاری‌شان شتافته، بهتر است نمونه‌سؤال‌ها، تست‌ها و آزمون و آموزش‌های دیگر را هم از نظر بگذرانند. در این شرایط باید به این نکته توجه کنند که تعداد تست مهم نیست بلکه تفسیر آن است که اهمیت دارد. معمولا ملاک تست‌ها، آزمون‌های سال‌های گذشته است که حتما همه محصلان آن را دوره کرده‌اند. ممکن است در همه‌چیزخوانی درگیر منابعی برای مطالعه شوند که استانداردهای لازم در طراحی سؤال را ندارد و دچار گمراهی و نگران‌شان کند.
اما صبور باشید و با منابعی که برای شما توصیه شده، مطالعه را ادامه ‌دهید. گاهی چندباره‌خوانی منابع درست و مفید از فراوان‌خوانی نتیجه بهتری خواهد داشت. از دانلود انواع فایل‌های آموزشی پرهیز کنید زیرا زمان آنچه باید یاد می‌گرفتید به پایان رسیده و هر آنچه باید، به شما آموزش داده شده است. مشغول‌شدن به خواندن، به هر شکلی درست نیست زیرا شما را به شک می‌اندازد و بدترین وضعیت برای محصل در آستانه کنکور، شک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید