• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101020
+
-

تنفس درست را تمرین کنیم


سیداحمد اسفندیاری ـ  کارشناس ارشد روانشناسی و مشاور

در این روزها، استرس دانش‌آموزان زیاد بوده و بهداشت روانی آن دسته از محصلان که مشاور و راهنمایی برای خواندن و چگونه خواندن ندارند در خطر است. در چنین شرایطی معمولا برای این دانش‌آموزان به‌علت فشار روانی و استرس زیاد بازخوانی و یادآوری هر آنچه آموخته‌اند نیز دشوار به‌نظر می‌رسد. اضطراب ناخودآگاه باعث فراموش کردن منابعی خواهد شد که ما پیش از این آنها را آموخته‌ایم. بنابراین باید با کانال‌ها یا مشاورانی همراه شوند که بتوانند آنها را از نظر روحی آماده این آزمون کنند. اما از نظر علمی نیز سردرگمی بین دانش‌آموزان و محصلان وجود دارد. آنها درست نمی‌دانند که  عملکرد سنجش درباره آن 80درصد منابع استفاده شده در سؤالات کنکور چگونه است؟ برنامه زمان‌بندی و نوع خواندن نیز برایشان مشخص نشده است. البته تعدادی از دانش‌آموزان که در مدارس غیرانتفاعی، تیزهوشان و... تحصیل می‌کردند، معمولا از اردیبهشت‌ماه دیگر سر کلاس‌ها حاضر نمی‌شدند تا در خانه فرصت مطالعه داشته باشند. اما این دسته افراد نیز در درس‌های تخصصی چون حسابان، هندسه، زیست، فیزیک و... با مشکل مواجه شده‌اند. 
به حجم مطالعه هم توجه کنید و چندان درگیر ساعت و زمانبندی نباشید. ظرفیت مطالعه دانش‌آموزان بسته به هوش، استعداد و نوع مطالعه با یکدیگر متفاوت است. درنظر بگیرید منابع مطالعه هزار صفحه است و شما آن را تقسیم به روزهایتان می‌کنید و روی کل مطالب تسلط 40درصدی خواهید داشت. این چندان برایتان مفید نخواهد بود. درحالی‌که اگر تسلط شما روی نیمی از منابع مثلا 500صفحه 90درصدی باشد، موفق‌تر خواهید بود.
اما در نحوه مطالعه توصیه می‌شود دانش‌آموزان روی 80درصد سؤالاتی که تا اسفندماه در مدرسه خوانده‌اند بیشتر تأکید کنند. و مهم‌ترین تکنیک در کنترل استرس‌شان نحوه صحیح تنفس کردن است. هر چه اکسیژن بیشتری به بدن برسد، فرد آرامش بیشتری خواهد داشت. اما راهکار دیگر برای کنترل استرس نوشتن هر آن چیزی است که ذهن را مشغول کرده و آزار می‌دهد. بیرون کشیدن مشغله‌های ذهنی باعث می‌شود فرد راحت‌تر فکر کند، یاد بگیرد و به یاد بیاورد. دانش‌آموزان باید زمان‌بندی را تمرین کنند و به این فکر باشند که تلاش خود را کرده و نگران نتیجه نباشند. بی‌شک دولت نیز اقداماتی برای این وضعیت درنظر خواهد گرفت.


غلبه بر استرس
در نحوه مطالعه توصیه می‌شود دانش‌آموزان روی 80درصد سؤالاتی که تا اسفندماه در مدرسه خوانده‌اند بیشتر تأکید کنند. مهم‌ترین تکنیک در کنترل استرس‌شان نحوه صحیح تنفس کردن است

این خبر را به اشتراک بگذارید