• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101016
+
-

ابرخودروی ارگانیک از یونان

استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی و مواداولیه خاص، هیولایی را تولید کرده که قرار است با سرعت 500کیلومتر بر ساعت حرکت کند

ابرخودروی ارگانیک از یونان


در چند سال اخیر خودروهای فوق‌مدرن زیادی به سرعت به دنیای ما وارد شده‌ا‌ند اما هیچ‌کدام به اندازه این ماشین جدید سوپرمدرنی که قرار است درباره آن بخوانید، نبوده است. شرکت یونانی Spyros Panopoulos تیونینگ‌کننده خودروهای درگ یونان در حال آماده‌سازی برای رونمایی از خودرویی با موتور درون‌سوز و بی‌نظیری است که حتی یک پله از خودروهای فوق‌مدرن و مگاخودروها نیز بالاتر قرار می‌گیرد؛ یک فوق‌مدرن تک.
این خودرو که به‌دلایل خوبی میان دوستداران خودرو نام Project Chaos برای آن انتخاب شده است، در 2 نسخه معرفی می‌شود که هر دو از یک موتور 4لیتری ۱۰سیلندر و توربوشارژرهای دوقلو بزرگ ساخته شده از کربن و تیتانیوم با چرخه‌ ای توربین ترکیبی سرامیکی سود می‌برد؛ موتوری که می‌تواند بین 2هزار تا 3هزار اسب بخار قدرت را به زیر پای راننده‌اش منتقل کند.
در یکی از آنها از پیستون و میله‌های چاپ سه‌بعدی تیتانیوم استفاده شده است که می‌تواند دور موتور را به ۱۲هزار دور در دقیقه برساند! همین ویژگی آن را خیلی سریع به موتور اول در لیست ما از لحاظ قدرتمندترین اتومبیل‌های جهان در کنار لوتوس اویجا پرقدرت قرار می‌دهد.
اما از آنجا که اویجا 2هزار اسب‌بخار به‌صورت برقی تولید می‌کند و از طریق یک گیربکس تک‌سرعت به چرخ‌ها ارسال می‌شود، Chaos کار را با یک سیستم احتراق بسیار پیچیده‌تر انجام می‌دهد و یک جعبه‌دنده کلاچ دوبل با 8نسبت مختلف به شما می‌دهد تا با آن بازی کنید. خب این وحشتناک است. در نسخه دوم محدوده‌های ناشناخته‌ای از استراتوسفر به‌کار رفته است و به 12هزار دور در دقیقه می‌رسد که آن را به دومین موتور تولید دور تند جهان تبدیل می‌کند، با تنها 100دور در دقیقه فاصله از هیولایی به نام Cosworth که برای Gordon Murray T.50 جدید در حال ساخت است. این مدل دارای فیبرکربن‌های مخروطی‌شکل خواهد بود و پیستون‌های سه‌بعدی که به‌دلیل استحکام فوق‌العاده، وزن سبک، سختی و مقاومت تقریبی در برابر انبساط حرارتی قبلا به‌عنوان رویه بیرون در شاتل‌های فضایی استفاده می‌شده است. این نسخه با قدرت کمتری از 3هزار اسب بخار به بازار عرضه خواهد شد. نگاهی به برگه مشخصات انداختیم تا ببینیم دقیقاً کدام شرکت قرار است لاستیک‌های این سوپرخودروی مدرن را تامین کند اما چیزی دستگیرمان نشد.
به گزارش تک‌کرانچ، پانوپولوس در ساخت هیولاهایی از این دست یدطولایی دارد. او و تیمش تا سال1997به ساختن مخروط‌های مسابقه‌ای فوق‌مدرن، دریچه‌های تیتانیوم، صندلی‌های سوپاپ بریلیم، چرخ‌های کمپرسور توربو، بلوک‌های موتور، فلش و موتورهای کامل اقدام کرده‌اند. تا سال 2008، او یک موتور 1.8لیتری میتسوبیشی ایوولوشن را با 2145اسب‌بخار و 12800دور در دقیقه آزمایش کرده بود و تا سال 2017 او 4WD Evo را تا 2880 اسب‌بخار و 14100دور در دقیقه رساند و رکوردی جهانی برای اسب بخار در هر لیتر به‌دست آورد.
این خودرو سال گذشته رکورد 7.9ثانیه در یک‌چهارم مایل را در مسابقات ابوظبی کسب کرد، اگرچه شایعاتی وجود دارد که در زمان‌بندی ترمز، مسائلی به‌وجود آمد که مانع از رسیدن به رکورد 6ثانیه‌ای که برای خودرو درنظر گرفته شده بود، شد.
در دنیای مسابقه، او با تیم‌های مختلفی در رشته‌های گوناگون مانند موتوجی‌پی و همچنین تولید سیستم‌های الکترونیکی و کنترلی برای تیم‎های فرمول یک همکاری داشته است. این رزومه مردی است که هر کاری را به عظیم‌ترین و حماسی‌ترین شکل آن انجام می‌دهد.
در سال‌های اخیر او به طراحی مولد رسیده است. طراحی مولد، فرایندی است که در آن نقاط ثابت یک مؤلفه، بارهای فشار، مواد و خصوصیات عملکرد مورد نظر در یک مدل CAD قرار می‌گیرند و سپس به یک سرویس پردازش ابری ارسال می‌شوند که در آنجا به‌طور تصادفی بیش از هزاران بار جهش پیدا می‌کنند یا حتی میلیون‌ها مدل طراحی می‌شوند تا به یک انتخاب طبیعی برسند؛ سپس طرح‌هایی با عملکرد بهتر مجاز به تکثیر و تکامل می‌شوند درحالی‌که نمونه‌های بدتر از بین می‌روند و در نهایت اشکال پیچیده اما مؤثر ظهور می‌کنند که هرگز امکان نداشت با دست طراحی شوند. آنها به‌طور معمول دارای استحکام و وزن سبک فوق‌العاده باورنکردنی هستند که حداقل مواد در آنها استفاده شده است که به‌دلیل اشکال عجیب و غریب و ظاهری ارگانیک، تنها با چاپ سه‌بعدی قابل دستیابی هستند.
پانوپولوس در مصاحبه‌ای با رسانه‌های یونانی گفته است که این خودرو از نظر آیرودینامیک برای سرعتی بیش از 500کیلومتر در ساعت (310مایل در ساعت) آماده خواهد شد که آن را تبدیل به سریع‌ترین خودروی جهان می‌کند.
البته ما فقط توانستیم به فرم نهایی اتومبیل نگاهی کوتاه بیندازیم. پانوپولوس قصد دارد آن را در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2021رونمایی کند. با وجود این آنچه می‌توانیم ببینیم ارائه‌های نوری پیچیده ترمز LED، اگزوزهای تیتانیومی با چاپ سه‌بعدی و بدنه کربن که از سقف به پشت می‌رسد که یک جفت بال تاشوی را در قسمت انتهای آن یادآوری می‌کند. Project Chaos بدون شک یک اسباب‌بازی یک میلیارد دلاری برای ثروتمندان خواهد بود. اما نباید فراموش کنیم که این خودرو یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌هایی است که ما تاکنون دیده‌ایم - با موتور درون‌سوز کامل – و با نفس‌هایی در سینه حبس‌شده منتظریم زودتر از روز رونمایی بتوانیم اطلاعات بیشتری از آن کسب کنیم.


قدمت در ساخت ابرخودرو
پانوپولوس در ساخت ابرخودروها یدطولایی دارد. او و تیمش تا سال1997 به ساختن مخروط‌های مسابقه‌ای فوق‌مدرن، دریچه‌های تیتانیوم، صندلی‌های سوپاپ بریلیم، چرخ‌های کمپرسور توربو، بلوک‌های موتور، فلش و موتورهای کامل اقدام کرده‌اند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید