• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101014
+
-

نظارت از آسمان با هوش‌مصنوعی

پهپادهای یک استارتاپ این روزها در هندوستان وظیفه نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را برعهده دارند

جهان استارتاپی
نظارت از آسمان با هوش‌مصنوعی


هندی‌ها در مبارزه با شیوع بیماری کووید-19 و برای کنترل کردن فاصله‌گذاری اجتماعی در شهرهای مختلف این کشور، سراغ پهپادهای یک استارتاپ آمریکایی به نام Skylark Labs رفته‌اند و با کمک فناوری این پهپادها، قصد مقابله با ویروس کرونا را دارند.

پیشگیری بهتر از درمان
سرعت شیوع ویروس کرونا و همچنین نبود واکسن و دارو برای این ویروس در کنار امکانات محدود در نقاط مختلف جهان برای مقابله با آن، کووید-19 را بسیار ترسناک کرده‌است. تقریبا در بیشتر موارد، مشخص کردن مبتلایان به نوعی از ویروس کار فوق‌العاده دشواری است؛ چراکه بسیاری از مردم به هنگام درگیر شدن با ویروس، سراغ پزشک نمی‌روند. هیچ بعید نیست که میزان مبتلایان و مرگ‌ومیرهای مختلفی که در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم، ناشی از نسخه‌های متفاوتی از ویروس کرونا باشد. بنابراین، فعلا بهترین راه مبارزه با این ویروس، رعایت نکات بهداشتی است.

بازگشایی تدریجی
وب‌سایت نیوساینتیست در گزارشی نوشته است که با بازگشایی تدریجی در کشورهای درگیر با ویروس کرونا و پایان قرنطینه، برخی مقام‌های کشوری بنا دارند تا از پهپادهای نظارتی برای کنترل فاصله‌گذاری اجتماعی بهره ‌ببرند. در هندوستان، پلیس این کشور از پهپادهای مجهز به هوش‌مصنوعی که ساخت استارتاپ «اسکای‌لارک لبز» (Skylark Labs) است، استفاده می‌کند تا فاصله‌گذاری را در روزها و ساعت‌هایی که افراد بیرون از منزل و محل کار هستند، کنترل کند. آمارجوت سینگ، مدیرعامل استارتاپ اسکای‌لارک لبز که دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکو قرار دارد، در این خصوص می‌گوید: «پهپادها، در 6شهر شمالی ایالت پنجاب به پرواز درآمده‌اند و در شهر جنوبی بنگلور نیز مورد‌استفاده قرار‌گرفته‌اند».

کارکرد پهپادها
نکته اصلی در کنترل و نظارت فاصله‌گذاری در هندوستان چگونگی کارکرد پهپادهای استارتاپ  اسکای‌لارک لبز  است. هر کدام از پهپادهای این استارتاپ به یک دوربین و هوش‌مصنوعی مجهز است که قادر است انسان‌ها را از فاصله 150متر تا یک‌کیلومتر شناسایی کند. اگر پهپاد، کسانی را که موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت ‌نمی‌کنند، تشخیص بدهد، بلافاصله هشداری را برای نزدیک‌ترین ایستگاه  یا نیروهای پلیس ارسال می‌کند. این پهپادها با سیستمی که دارند می‌توانند فاصله فیزیکی بین 2 نفر یا بیشتر را تشخیص دهند و به پلیس این امکان را ارائه کنند تا افرادی که بیش از اندازه به یکدیگر نزدیک هستند شناسایی کند. با هشدارهای ارسال‌شده، نیروهای پلیس به محل مورد‌نظر رفته و افرادی که قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را نقض کرده‌اند، متفرق کرده و حتی جریمه می‌کند. سینگ در این‌باره نیز توضیح داد: «پلیس پیش از این کار، هیچ برنامه‌ و نظر خاصی درخصوص محل تجمع افراد نداشت، ولی اکنون با این سیستم می‌تواند به‌خوبی و راحت‌تر منطقه گسترده‌تری را تحت‌پوشش خود قرار دهد».

همه‌گیری در هندوستان
هندوستان روز 25مارس تعطیل شد و محدودیت‌هایی برای قرنطینه شدن در بسیاری از مناطق این کشور تا دست‌کم، 17‌ماه می (یکشنبه گذشته) درنظر گرفته شده بود. در مناطقی که بحران کرونا بیشتر و آمار مبتلایان بالا بوده، ساکنان مجاز نیستند که هر زمان و بدون دلیل منازل خود را ترک کنند. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا در هندوستان درحال رشد بوده و مقامات این کشور هنوز موفق به کنترل آن نشده‌اند. البته تعداد مبتلایان به این ویروس در هندوستان به نسبت جمعیت یک‌میلیارد و 370میلیون نفری عدد ناچیزی است. با این حال موضوع جمعیت این کشور، بسیاری را نگران کرده که شیوع ویروس کرونا به‌راحتی قابل‌مهار و کنترل نباشد.

استفاده از پهپاد در دنیا
در چندین ایالت آمریکا برای نظارت بر فاصله‌گذاری اجتماعی، از پهپادهایی استفاده می‌شود که به دوربین و اسپیکر مجهز هستند تا درصورت لزوم پیام‌هایی را برای هشدار ارسال کنند. برخی شرکت‌ها نیز از پهپادهایی استفاده می‌کنند که مجهز به دوربین‌های حرارتی برای کنترل تب هستند. با این حال اما سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که بررسی دما به تنهایی نمی‌تواند تأثیر چندانی در تشخیص بیماری کووید- ۱۹ داشته باشد. در انگلستان، پلیس داربی‌شایر به‌دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها در ‌ماه ‌مارس گذشته درخصوص فیلمبرداری از طریق هواپیماهای بدون‌سرنشین به‌شدت مورد‌انتقاد قرار‌گرفت. پهپاد پلیس از جمعیتی که در یک منطقه در حال ورزش بودند، فیلمبرداری کرده بود که این موضوع باعث مطرح شدن انتقادهای تندی شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که چینی‌ها نیز در بحران شیوع و همه‌گیری بیماری کووید-19، در ایست‌های بازرسی بزرگراه‌ها، از پهپاد استفاده‌کرده‌اند.


انتقاد به‌خاطر نظارت
در انگلستان، پلیس داربی‌شایر به‌دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها در ‌ماه ‌مارس گذشته درخصوص فیلمبرداری از طریق هواپیماهای بدون‌سرنشین به‌شدت مورد‌انتقاد قرار‌ گرفت
 

این خبر را به اشتراک بگذارید