• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 101000
+
-

ویروس کرونا از ویروس آنفلوآنزا کشنده‌تر است؟

پزشک همشهری
ویروس کرونا از ویروس آنفلوآنزا کشنده‌تر است؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

مقایسه ویروس جدید کرونا با ویروس آنفلوآنزا از ابتدای شیوع آن مطرح بود و باور نادرستی وجود داشت که شیوع این ویروس جدید را در حد شیوع یک آنفلوآنزای شدید تقلیل می‌داد.
اما بررسی جدیدی که در آمریکا منتشر شده است هر تردیدی در مرگبارتر بودن شیوع کرونا نسبت به شیوع آنفلوآنزا را برطرف می‌کند.
پژوهشگران در این بررسی شمار موارد ثبت‌شده مرگ ناشی از آنفلوآنزا در هفته را در آمریکا با شمار موارد مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ مقایسه کردند. بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از گواهی‌های فوت شمار مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا در بدترین شیوع‌هایش در چند سال اخیر در آمریکا بین ۳۵۱مورد در هفته (در فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶) تا ۱۶۲۶مورد در هفته (در فصل آنفلوآنزای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸) متفاوت بوده است.
میانگین مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا در هفته‌های اوج شیوع این بیماری (در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰) ۷۵۲مورد بوده است. در مقابل بیماری کووید-۱۹ در هفته منتهی به ۲۱ آوریل یا ۲اردیبهشت (مرگبارترین هفته شیوع کرونا در آمریکا) باعث مرگ ۱۵۴۵۵ نفر شده است.
یعنی کووید-۱۹ در هفته اوج مرگ‌های ناشی از آن ۲۰برابر مرگبارتر از میانگین اوج مرگ‌های هفتگی آنفلوآنزا در چند سال اخیر بوده است. مقایسه شمار کلی مرگ‌ها هم نشان می‌دهد که تلفات شیوع کرونا در آمریکا تا به حال ۵.۵برابر بیشتر از بالاترین میزان مر‌گ‌های سالانه ناشی از آنفلوآنزا در طول 7سال اخیر است.
شمار واقعی مرگ‌های کووید-۱۹ ممکن است حتی بالاتر از این مقدار باشد، چراکه مرگ‌های «غیرمستقیم» ناشی از پاندمی ویروس کرونا در آن به‌حساب نیامده است؛ ازجمله مرگ‌های افراد مبتلا به سایر بیماری‌های بالقوه مرگبار که به‌علت اشباع بیمارستان‌ها از بیماران کووید-۱۹ به خدمات درمانی لازم دسترسی پیدا نکرده‌‌اند.
بالاخره اینکه تجربه کارکنان پزشکی خط مقدم هم نشان می‌دهد که شیوع کرونا با شیوع آنفلوآنزا غیرقابل مقایسه است. تا به حال بیمارستان‌ها حتی در بدترین فصل‌های آنفلوآنزا با چنین موج فزاینده بیماران بدحالی روبه‌رو نشده بودند که به کمبود امکانات حیاتی ازجمله دستگاه‌های تنفس مصنوعی برای درمان بیماران بینجامد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید