• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100988
+
-

مرگ مشکوک سفیر ضد‌آمریکایی

پلیس رژیم صهیونیستی صبح روز گذشته از کشف جنازه سفیر چین در خانه‌اش خبر داد «دو وی» در آخرین اظهارنظر عمومی‌اش به تندی از مواضع آمریکا انتقاد کرده بود

خاورمیانه
مرگ مشکوک سفیر ضد‌آمریکایی


سیاوش فلاح‌پور ـ خبرنگار

خبری تکان‌‌دهنده برای رسانه‌های منطقه و جهان؛ کشف جنازه سفیر چین در اسرائیل توسط پلیس رژیم صهیونیستی! براساس گزارش یدیعوت احرونوت، پیکر بی‌جان دو وی، سفیر جدید چین در اسرائیل که به تازگی وارد سرزمین‌های اشغالی شده بود، صبح روز گذشته در خانه وی در شهر هرتزلیا (حاشیه شمال تل‌آویو) پیدا شد. اگرچه در نخستین بیانیه پلیس اسرائیل هیچ اشاره‌ای به‌علت مرگ مشکوک دو وی نشده، اما منابع نزدیک به دولت رژیم صهیونیستی، سکته قلبی را عامل مرگ سفیر به شمار آورده‌اند.
تنها یک ساعت پس از انتشار خبر کشف جنازه سفیر چین، موجی از هیأت‌های دیپلماتیک خارجی عازم محل شده و تلاش داشتند همزمان با پلیس رژیم صهیونیستی از جزئیات این پرونده تازه تشکیل‌شده مطلع شوند. خبرنگار شبکه العربیه در جریان پوشش زنده این تلویزیون از مقابل خانه سفیر چین گفت: ترافیک خودروهای دیپلماتیک در محل حادثه از حدود یک ساعت بعد از انتشار خبر توجه رهگذران و ساکنان منطقه را به‌خود جلب کرده است.
مرگ مشکوک سفیر چین در خانه‌اش در حالی رخ داد که هنوز یک هفته از سفر پرحاشیه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نگذشته است؛ سفری که یکی از محورهای اصلی آن، ابراز نگرانی واشنگتن نسبت به افزایش نفوذ چین در اسرائیل عنوان شد. پمپئو در چندین مصاحبه با رسانه‌های مختلف اسرائیلی با تأکید بر این موضوع گفته بود: از افزایش سرمایه‌گذاری‌های چین در اسرائیل، مخصوصا در حوزه‌های زیرساختی نگران هستیم، چراکه این سرمایه‌گذاری‌ها معمولا ابعاد امنیتی داشته و ممکن است زندگی شهروندان اسرائیل را در معرض خطر قرار دهد!
جالب آنکه مواضع منفی و جنجالی پمپئو، واکنش سفیر چین را به‌دنبال داشت. دو وی تنها 2روز پیش از مرگ مشکوکش در پاسخ به پمپئو گفته بود: ایشان هرگونه سرمایه‌گذاری چین در هر نقطه‌ای از جهان را «تهدید امنیتی» تلقی می‌کند. باید از پمپئو و دیگر کسانی که چنین تفکراتی دارند پرسید، چگونه ممکن است چین اسرائیل را خریداری کند؟!
 
چرا آمریکا نگران است؟
پمپئو نخستین مقام عالی‌رتبه آمریکایی نیست که نسبت به افزایش نفوذ اقتصادی چین در رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی می‌کند. پیش از او بسیاری از سیاستمداران و البته رسانه‌ها و حتی اندیشکده‌های مطرح آمریکایی مواضع مشابهی در قبال روابط اقتصادی پکن و تل‌آویو داشته‌اند؛ روابطی که با سرعت قابل توجهی توسعه پیدا می‌کند. اما این روند از کجا آغاز شده و چرا تا اندازه‌ای جدی است که آمریکا، به‌عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل هم نسبت به آن احساس نگرانی می‌کند؟ بدون شک پاسخ به این سؤال را باید در عصر زمامداری نتانیاهو بر سرزمین‌های اشغالی جست‌وجو کرد؛ عصری که در آن، رژیم صهیونیستی تلاش کرده از رابطه تک‌بعدی با آمریکا خارج شده و روابط بسیار عمیقی با رقبای این کشور در شرق، مخصوصا چین و روسیه داشته باشد.
این روند به‌طور مشخص از سال2013 آغاز شد، زمانی که نتانیاهو مصوبات پنج‌گانه‌ای را برای رفع هرگونه مانع در مسیر توسعه روابط اقتصادی چین و اسرائیل به تأیید دولت رساند. به این ترتیب راه برای افزایش چشمگیر صادرات چین به اسرائیل، ورود گردشگران و دانشجویان چینی به این رژیم و البته توسعه سرمایه‌گذاری‌های مختلف چین در سرزمین‌های اشغالی هموار شد. این روند به اندازه‌ای سریع بود که چین را ظرف کمتر از 10سال به یکی از شرکای تجاری مهم اسرائیل تبدیل کرد. نگاهی به موارد سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی چین در سرزمین‌های اشغالی به خوبی این نکته را روشن می‌کند.
برای مثال اکنون یکی از اصلی‌ترین نیروگاه‌های برق تل‌آویو از سوی شرکت MRC چین خریداری شده و مدیریت می‌شود. این پیروزی بزرگ در جریان رقابت با چندین شرکت قدرتمند فرانسوی و آمریکایی برای MRC به‌دست آمده است. همچنین «هوآوی» از دیگر بازوهای قدرتمند اژدهای شرقی به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زیرساخت‌های ارتباطی رژیم صهیونیستی داشته است.
از سوی دیگر، شرکت‌ بازان که 60درصد از بازار پتروشیمی اسرائیل را در اختیار دارد، از سال2017، 30درصد از سهام خود را به گروه اقتصادی هایر چین فروخته است. اما شاید مهم‌تر از تمام اینها، حجم بالا و رو به رشد سرمایه‌گذاری‌های چین در حوزه عمران و راه و ترابری اسرائیل باشد. اکنون پروژه‌های بزرگی نظیر توسعه بنادر عکا و اشدود (در نزدیکی پایگاه دریایی آمریکا در مدیترانه)، خط آهن عکا-کرمئیل، بخشی از خطوط متروی تل‌آویو و... به‌طور کلی در اختیار پیمانکاران چینی است.
اگرچه سازمان‌های امنیتی اسرائیل همسو با آمریکا، همواره موضع بسیار منفی نسبت به افزایش نفوذ اقتصادی چین در سرزمین‌های اشغالی داشته‌اند اما این روند در سایه حمایت‌های دولت نتانیاهو با قدرت ادامه دارد.


مکث
کارنامه موفق در مقابله با فشارهای آمریکا در اوکراین




«دو وی» 58ساله تنها 2ماه بود که فعالیتش به‌عنوان سفیر چین در اسرائیل را به‌طور رسمی آغاز کرده بود. او در 26بهمن و در اوج بحران کرونا وارد سرزمین‌های اشغالی شد و براساس پروتکل‌های درمانی، مدت 2هفته را در قرنطینه در نزدیکی تل‌آویو گذراند. با این حال اما هرگز موفق نشد استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر یا حتی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی کند و دولت اسرائیل تصمیم گرفت برای این ملاقات و پذیرش رسمی سفیر جدید چین، گلعاد کوهن (معاون آسیا-اقیانوسیه وزیر خارجه) را معرفی کند. دو وی از 18سالگی وارد وزارت خارجه چین شده و بعد از یک سال به معاونت امور شوروی و اروپای شرقی راه یافت. مسیر حرفه‌ای او نشان می‌دهد که عمده روابط و سابقه‌اش در مرحله اول به کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی و در مرحله دوم به آسیای میانه برمی‌گردد. خانواده دو وی نیز تنها شامل همسر و یک فرزند می‌شوند که او را در سفرش به اسرائیل همراهی نکردند.
دو وی، سرانجام در سال2016 پس‌از 17سال فعالیت در مناصب مختلف دیپلماتیک به‌عنوان سفیر جدید چین در اوکراین معرفی شد. مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای متعدد دو وی علیه سیاست‌های آمریکا در این مقطع از زندگی حرفه‌ای او برای رسانه‌های بین‌المللی شناخته شده است. «تحریم‌ها کارآمد نیستند»؛ این یکی از مشهورترین مواضع دو وی علیه سیاست‌های آمریکا در دوران سفارتش در کی‌یو است. به نوشته رأی‌الیوم، مشهور است که دو وی در این مقطع به‌طور تمام‌قد علیه فشارهای آمریکا برای کاهش روابط اقتصادی چین با اوکراین و روسیه، مخصوصا در زمینه دورزدن تحریم‌ها ایستادگی کرد و کارنامه موفقی از خود به جای گذاشت. آیا چین با تکیه به کارنامه موفق دو وی در اوکراین به‌دنبال تکرار تجربه‌ای مشابه در اسرائیل برای مقابله با فشارهای آمریکا بود؟ احتمالا پاسخ به این سؤال در آینده‌ای نزدیک روشن نخواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید