• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100954
+
-

بحث شورا درباره مشکلات مالی حوزه آب

3عضو شورای شهر تهران دیروز هنگام بحث راجع به موضوع تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری، جلسه را ترک کردند

شورا
بحث شورا درباره مشکلات مالی حوزه آب

مجید جباری _ خبرنگار

جلسه دیروز شورای شهر تهران که روز پرالتهابی را پشت‌سر گذاشت، در نهایت 2مصوبه مهم برای پایتخت داشت. مدیریت شهری تهران که این روزها با بحران مالی مواجه شده، براساس مصوبه دیروز شورای شهر، حالا باید منابع مالی توسعه تاسیسات آبفای تهران را هم تامین کند؛ اقدامی که البته در نهایت به سود شهر و شهروندان تهران است و علاوه بر تامین 50سال آب آشامیدنی سالم برای پایتخت، صرفه‌جویی منابع آبی این کلانشهر را هم به‌دنبال دارد. سیستم یکپارچه انتقال فاضلاب تهران، طرح مهمی است که شرکت آب و فاضلاب و مدیریت شهری نزدیک به یک دهه در این زمینه با هم همکاری دارند. اما تنگناهای مالی به‌ویژه در یک‌سال اخیر باعث شده این طرح در برخی مناطق تهران نیمه‌تمام بماند و در یک سال اخیر پیشرفت چندانی نداشته باشد؛ درصورتی که این سیستم برای انتقال آب به بخش جنوبی و غربی‌ تهران و بازچرخانی پساب برای آبیاری مزارع و فضای سبز تهران از اهمیت بالایی برخوردار است. این دو موضوع، یعنی تمدید تامین منابع مالی توسعه آبفای استان تهران و همچنین تعیین مدل مالی ساخت تصفیه‌خانه در مناطق ۲۲ و ۴ در قالب 2 نامه مدیرعامل آبفای استان تهران به شورای شهر تهران ارسال شده بود تا پارلمان شهری پایتخت درباره آن تصمیم‌گیری کنند.
بر این اساس، اعضای شورای شهر تهران دیروز بررسی تمدید مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسری قیمت تمام‌شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب را در دستور کار قرار دادند؛ اما برخی از اعضا درخواست بازگشت این موضوع به کمیسیون تخصصی را داشتند تا بررسی‌های بیشتری در این رابطه صورت بگیرد. اما محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که پیشنهادهایی به هیأت‌رئیسه رسیده که در صحن بررسی نمی‌شوند و در جلسه هیأت‌رئیسه مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این موضوع مورد اعتراض محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز نظرات سالاری را تأیید کرد و از نحوه اداره جلسه انتقاد کرد‌ و بعد از واکنش هاشمی، محمدسالاری، محمد علیخانی و حسن خلیل‌آبادی صحن علنی شورا را ترک کردند. اما در نهایت و بعد از مدتی، 3عضو شورا به صحن بازگشتند و شورا روال عادی خود را در پیش گرفت.


تأمین منابع مالی توسعه آبفای استان تهران تمدید شد
سید‌آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه و در تشریح این دستور کار گفت: «در جلسه‌ای که با هیأت‌مدیره آبفا داشتیم، قرار بر این شد که میزان هدر‌رفت آب مورد بررسی قرار گیرد و لازم است خروجی این اقدام از سوی شرکت آبفا اعلام شود.
او اضافه کرد: «پیشرفت برخی از طرح‌ها عقب‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده است که باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. شرکت آبفای تهران در سال گذشته در تعمیر و بازسازی لوله‌های فرسوده عملکرد بسیار مطلوبی داشت و این عملکرد قابل دفاع و افتخار است. میلانی از اعضای شورای شهر تهران خواست در خدمت‌رسانی به شهر در حوزه آبفا تأخیر نیندازند.
در ادامه احمد مسجد‌جامعی با بیان اینکه موضوع نظارت تنها در چند بند آمده است، خواستار توضیح بیشتر درباره این دستور در صحن شورا شد و گفت: «حسابرس معتمد شورای اسلامی شهر تهران از سوی کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب می‌شود و باید پرسید این حسابرس معتمد چه فردی است. باید نظارت‌ها به شکل جامع باشد و لازم است اعضای کمیسیون سلامت گزارش نظارتی جامعی ارائه کنند.»
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این‌باره گفت: «نمی‌خواهیم زحمات کمیسیون تخصصی را در بررسی این دستور زیر سؤال ببریم، اما زمانی که نامه به کمیسیون ارجاع داده شد، ما ایرادهای خود را عنوان و برای حل آن درخواست برگزاری جلسه کردیم. اگر جلسه‌ای برای رفع ایرادهای وارده برگزار می‌شد، امروز انتقادی مطرح نمی‌شد.»
زهرا صدر‌اعظم نوری، ‌رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اما در جریان بررسی این نامه از دخالت برخی از کمیسیون‌ها به تصمیمات کمیسیون تخصصی انتقاد کرد و افزود: «اینگونه که پیش می‌‌رود به‌نظر من کمیسیون تخصصی منحل شود و برخی از کمیسیون‌ها ادغام شوند. شرکت آب و فاضلاب زیرمجموعه یک وزارتخانه دولتی است که تمام حساب و کتاب‌های آن مشخص است و فرایند اقدام‌های آن‌ با شرکت‌های خصوصی متفاوت است.»
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم اظهار کرد: «سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که در آن به شرکت آب و فاضلاب این اجازه داده شد تا با دریافت وجوهی، خدماتی را ارائه کند.»
او بیان کرد: «با شیوع ویروس کرونا بسیاری از جلسه‌ها لغو و یا به شکل غیرحضوری برگزار شد و نظر من این است که پس از توضیحات مدیرعامل آبفا رأی‌گیری کنیم و اگر اعضای شورای شهر تهران لازم دانستند، به این لایحه رأی ندهند.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران دیروز در جریان بررسی توسعه شبکه آب و فاضلاب عنوان کرد که به تک‌تک مصوبات شورا عمل شده و تمام پول‌ها در جای خود هزینه شده است .اگر امسال تصفیه‌خانه ششم به مدار نمی‌آمد از ابتدای فروردین با جیره‌بندی آب مواجه می‌شدیم، زیرا با شیوع ویروس کرونا ۲۵ درصد مصرف آب افزایش پیدا کرد.
محمدرضا بختیاری ادامه داد:«همیشه 4‌ماه پیش از ورود به فصل گرما خودمان را برای تأمین آب مورد نیاز آماده می‌کردیم که ناگاه با شیوع ویروس کرونا در بازه زمانی کوتاه مصرف آب 10 میلیون شهروند تهرانی ۲۵ درصد افزایش پیدا ‌کرد.»
پس از سخنان اعضا و توضیحات مدیرعامل آبفای استان تهران، در نهایت، تمدید مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری شهر تهران و تأمین بخشی از کسری قیمت تمام‌شده تعرفه خدمات آب و فاضلاب با 12رأی مثبت موافق شورا همراه و کلیات آن تصویب شد.

بازچرخانی پساب برای آبیاری فضای سبز
شورای شهر تهران دیروز در ادامه، نامه دوم مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران را در دستور کار قرار داد و در نهایت با مصوبه ‌خود در دویست و چهاردهمین جلسه رسمی، به مدل مالی اقتصادی برای مشارکت شهرداری و آب و فاضلاب در ساخت تصفیه‌خانه مناطق ۲۲ و ۴ رسید.
به این ترتیب، بررسی تبصره ۹ مصوبه نحوه تامین مالی مورد نیاز پروژه توسعه زیرساخت‌های آب و فاضلاب و ساخت تصفیه‌خانه در منطقه ۲۲ و ۴ روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران، در تشریح جزئیات این تبصره گفت: در سال ۹۸ شرکت آب و فاضلاب به‌منظور تامین بخشی از کسری آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز، پیشنهادی درخصوص ایجاد تصفیه‌خانه ارائه کرد.
او با بیان اینکه این لایحه درخصوص رسیدن به یک مدل مالی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به‌منظور احداث شبکه تصفیه آب در محدوده خرگوش‌دره است، گفت:« در مصوبه قبلی شرکت آب و فاضلاب موظف شد که درخصوص تامین آب شرب ایستگاه‌های مترو، امکان سنجی و نصب تجهیزات اطفای حریق و تامین پساب برای آبیاری فضای سبز اقدام کند و مقرر شد نحوه فعالیت در این زمینه را ظرف 3 ‌ماه به شورای شهر ارائه کند تا یک توافقی بین آبفا و شهرداری ایجاد شود که این مهم با تأخیر انجام شده است.»
صدراعظم نوری، با بیان اینکه ما در این دستور جلسه فقط تبصره ۹ را بررسی می‌کنیم، اظهار کرد:«این تبصره درخصوص احداث تصفیه‌خانه در مناطق ۴ و ۲۲ برای تامین پساب فضای سبز مورد نیاز است.»
او با اشاره به  اینکه در شهر تهران به ۱۷۵ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز نیاز داریم گفت:« از این میزان ۱۳۵ میلیون مترمکعب از طریق چاه، ۱۷ میلیون از طریق قنات، ۱۰ میلیون مترمکعب از طریق رواناب‌ها و بقیه نیز از طریق پساب تامین می‌شود که این نیاز تا سال ۱۴۱۰ به ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب می‌رسد که با توجه به اینکه کشورمان در شرایط خشکسالی قرار دارد مسئله آب بسیار جدی است و باید بتوانیم با بازچرخانی از آب‌ها استفاده کنیم.ضمن اینکه ایجاد تصفیه‌خانه در منطقه ۲۲ به‌عنوان پایلوت است و درصورت موفقیت می‌توانیم در سایر مناطق نیز این مدل را پیاده کنیم.»
او گفت:« مدل مالی کاملا مشخص است چرا که طبق قیمت سال ۹۸ شرکت آب و فاضلاب باید مبلغ ۲۴۱۶میلیارد تومان بیاورد و سهم شهرداری نیز ۲۰۹۰ میلیارد تومان است که در این حوزه بندهای پیشنهادی کاملا مشخص است و شرکت آب و فاضلاب متعهد شده هم‌اکنون تاسیساتش را برای حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت منطقه ۲۲ درنظر بگیرد اما تا چشم‌انداز ۲۰ ساله و جمعیت ۷۰۰ هزار نفر نیز می‌تواند طرح‌هایش را تکمیل کند. این دستور کار شورا در نهایت با اکثریت آراء به تصویب رسید و به این ترتیب، شورای شهر به جمع‌بندی مدل اقتصادی ایجاد تصفیه‌خانه در مناطق ۲۲ و ۴ رسید.

موافقت با پیشنهاد هیأت تطبیق درباره بسته محرک اقتصادی 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران اما در آخرین دستور کار دیروز پارلمان شهری پایتخت با پیشنهاد هیأت تطبیق فرمانداری مبنی بر تغییر ماده 5لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط شیوع ویروس کرونا موافقت کردند.
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت:« هیأت تطبیق فرمانداری کل لایحه را مورد تأیید قرار داده، و تنها ماده 5 را تغییر داده است. بدین صورت که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود نسبت به توافق و تعیین تکلیف آن دسته از املاکی که دارای آرای صادره از کمیسیون ماده 100تا قبل از تاریخ 28/ 7/ 95 هستند که منطبق با ضوابط و مقررات فعلی طرح تفصیلی و طرح جامع صادر شده، و نیز اصول فنی و بهداشتی و شهرسازی را رعایت کرده باشند، با رعایت حقوق مالکین مشاعی اقدام کند. پس از سخنان موافقان و مخالفان، پیشنهاد هیأت تطبیق به رأی گذاشته شد و با 18رأی موافق به تصویب رسید.
 محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در ادامه دو پیشنهاد ارائه داد که هر دو پیشنهاد رأی آورد. براساس پیشنهاد اول، شهرداری تهران موظف است در راستای تحقق تمامی شرایط مصوب در ماده 5سازوکاری را تدوین کند، که دقیقا این شرایط اعمال شود و درصورت هرگونه تخلف متخلفین را به دایره تخلفات اداری و مراجع قضایی ارجاع کند. دومین پیشنهاد هم تصریح می‌کند که شهرداری می‌بایست هر 3‌ماه یک‌بار به شورا گزارشی درخصوص حسن اجرای مصوبه ارائه کند.

قدر مردم با ارزش‌ترین قدرهاست
رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه علنی شورای شهر درباره کرامت و عظمت شب قدر سخن گفت و اظهار کرد:«یکی از باارزش‌ترین قدرها در پیشگاه خداوند دانستن حق مردم و قدر مردم است.»
محسن هاشمی رفسنجانی، ادامه داد:«در شرایط فعلی که مشکلات معیشتی بخشی از جامعه ما را دچار اختلال در زندگی روزمره کرده است، ارائه کمک به همنوعان و هموطنان، اقدامی مفید و قابل ارزش است اما باید مراقبت کرد که ارائه این کمک‌ها، منجر به قدرناشناسی نسبت به مردم و هتک‌ شأن و احترام آنها نشود.»
رئیس شورای شهر تهران همچنین پس از تذکر محمد سالاری به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی درخصوص حذف پارکینگ مجموعه پلاسکو گفت:« من در این جلسه شورای‌عالی شهرسازی شرکت نکردم زیرا می‌دانستم که قرار است چنین موضوعی مصوب شود.»
هاشمی رفسنجانی افزود: «این موضوع نقض غرض است و بیش از کمک کردن به معیشت آنها، معنویت و شخصیت آنها ضربه می‌خورد، سازمان خدمات اجتماعی و دستگاه‌های وابسته به مدیریت شهری که در حوزه کمک‌ها فعالند باید به این بعد توجه ویژه‌ای داشته باشند. بنابراین برای اجحافی که درخصوص پلاسکو به تهران شده، نامه‌ای به رهبری و آقای روحانی می‌نویسیم تا جلوی اجحافی که به شهر تهران شده را بگیریم. ضمن اینکه لازم است با چنین مسائلی برخورد کنیم و مقابل این اجحاف به شهر تهران بایستیم. هم‌اکنون مصوبه ابلاغ شده و راهی نداریم به جز آنکه نامه‌ای به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور بنویسیم تا مقابل اجحاف به شهر را بگیرند.»رئیس شورای شهر تهران از محمد سالاری خواست متن نامه را تهیه کرده که وی آن را امضا و ارسال کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در پایان جلسه در جمع خبرنگاران هدف از طرح ترافیک را کاهش آلودگی هوا دانست و گفت:«اگر پولی از این جهت به‌دست نیاوریم ناراحت نمی‌شویم، چرا که برای پول این کار را نمی‌کنیم.»

زنگ خطر بی‌توجهی به‌نظرات شورایاران 

مجید فراهانی
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران
یکی از انتظارات مردم از شورای شهر، تلاش در مسیر بهبود کیفیت زندگی و ایجاد زمینه مشارکت شهروندان در اداره امور محلات شهر است. بر همین اساس شورای پنجم با درک صحیح این مسئله تلاش کرد تا گام‌هایی در مسیر «بودجه ریزی مشارکتی» و ارتقای نقش مردم در بودجه‌ریزی برای جامه عمل پوشاندن به هدف «بودجه برای مردم» بردارد. براساس تبصره 41(الحاقی) در متمم بودجه سال 1398شهرداری تهران مصوب شده تا با استفاده از ظرفیت و توان شورایاران منتخب در بودجه‌ریزی برای حل مشکلات محله، مبلغ 1750میلیارد ریال از محل ردیف اعتباری جدید را با اخذ نظر شورایاران محله در اجرای سند توسعه محله هزینه کند. شهرداری مکلف است صورتجلسه تعیین و انتخاب این پروژه‌ها را به ستاد هماهنگی شورایاری‌ها و کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. با وجود پایان سال مالی و خاتمه اجرای بودجه سال 1398و انتشار اخباری درخصوص افتتاح برخی از پروژه‌های محلی که از این محل تامین اعتبار شده‌اند، متأسفانه صورتجلسات مربوط به تعیین و انتخاب این پروژه‌ها به شورا ارائه نشده است. این موضوع، می‌تواند زنگ خطری باشد بر نادیده گرفتن و بی‌توجهی به‌نظرات شورایاران.


شهرداری نمی‌تواند پارکینگ پروانه را به پلاسکو اختصاص دهد

محمد سالاری
رئیس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران
براساس مصوبه شورای‌عالی مقرر شده است که پارکینگی برای ساختمان پلاسکو ساخته نشود اما متن مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری که در تاریخ 23اردیبهشت 99به‌دست من رسید، بسیار بدتر از آنچه ما اطلاع داشتیم، است.براساس مفاد طرح تفصیلی، همه پارسل‌ها و پروژه‌های شهر تهران، مکلف به تامین پارکینگ هستند و قاعدتا اجرای این تکلیف با ضریب تامین پارکینگ بیشتر برای پروژه‌های جاذب سفر و بزرگ مقیاس ضروری تر است. پس از حادثه ساختمان پلاسکو و تخریب این بنا، قرار شد تمام سازمان‌ها، نهادها و شهرداری و شورای شهر به احداث ساختمان جدید کمک کنند و در این راستا اهتمام مدیریت شهری، شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور و هم مالک پروژه که بنیاد مستضعفان است باید مبتنی بر اجرای ساختمانی با رعایت تمام استاندارد‌ها اعم از استانداردهای مربوط به سازه، برق، تاسیسات، نما، معماری، به‌خصوص اعلام و اطفای حریق و سیستم‌های ایمنی و تامین پارکینگ باشد.اکنون جای تعجب است که شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، خودش را در حد مشاور کارفرما تنزل داده و همه ظرفیت خود را برای عدم‌تامین پارکینگ ساختمان جدید پلاسکو به‌کار گرفته است. از شورای شهر تقاضا دارم طی نامه‌ای مخالفت رسمی خود را با این مصوبه و نگاه از بالا به پایین شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام  کند، چراکه شورای‌عالی شهرسازی فاقد چنین اختیاراتی است که بخواهد جای شورای شهر تصمیم بگیرد و شهرداری تهران نیز حقی ندارد که پارکینگ متعلق به شهرداری را به ساختمان دیگری اختصاص دهد.

بارگذاری وضعیت سلامت شهروندان در سایت شهرداری

ناهید خداکرمی
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران
سامانه هر نهادی، بدون شک تابلویی از وضعیت آن نهاد است. تهران پایتخت ایران است و سایت شهرداری تهران باید معرف شهر تهران باشد. وقتی کسی وارد سایت شهرداری می‌شود، هیچ اطلاعاتی در سایت Tehran.ir به او درباره وضعیت تهران داده نمی‌شود. درحالی‌که حداقل بایدآگاهی هایی درباره وضعیت جمعیت و سلامت شهر و آب و هوا و... در اختیارش قرار داده شود. حتی چشم‌انداز شهرداری هم در سایت قابل مشاهده نیست. ما بارها در این‌باره تذکر دادیم، اما متأسفانه انگار این سایت فقط برای خود کارمندان شهرداری تهران است. شهرداری تهران مکلف شده تا نسبت به احصای اطلاعات دموگرافیک مرتبط با وضعیت سلامت شهروندان و بارگذاری اطلاعات فوق در سامانه و تولید اطلاعات مورد نیاز برنامه‌های مدیریتی شهری اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید