• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100936
+
-

پیشنهادی برای حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی

حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در طول 15ماهی که هدایت دستگاه عدلیه را عهده‌دار شده است سنت حسنه‌ای را پایه گذاشته که در دوران روسای سابق قوه قضاییه اگر نگوییم بی‌سابقه حداقل کمتر دیده شده بود. دوران او در قوه قضاییه که به دوران تحول معروف شده است، با سفرهای استانی و بازدیدهای رئیس قوه قضاییه از ندامتگاه‌ها و زندان‌ها و دادگستری‌ها همراه است، اتفاقی که باعث می‌شود زندانیان رودررو و چهره به چهره مسائل، مشکلات و گرفتاری‌های ندامتگاه و یا خودشان را با رئیس عدلیه در میان بگذارند. این ملاقات‌ها و بازدیدها معمولا بازتاب بالایی هم در رسانه‌های مختلف پیدا می‌کند. برای نمونه بازدید ایشان از زندان زنان یا بازدید از زندان مرکزی مشهد ، اصفهان یا ورامین اتفاق‌های مثبتی بود که در 15‌ماه اخیر رخ داده است. حتی بعضا آن خط قرمزی که درباره ورود نمایندگان به زندان‌ها وجود داشت در این دوره شکسته شده و برخی نمایندگان مجلس هم موفق به بازدید از ندامتگاه‌ها شده‌اند. روز گذشته روزنامه همشهری تماسی از ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ یا همان زندان فشافویه داشت که زندانیان درخواست بازدید رئیس قوه از این زندان و طرح مشکلاتشان با حجت‌الاسلام رئیسی را داشتند. در این تماس ادعاهایی درباره این زندان مطرح شد که به اختصار برای رسیدگی ذکر می‌شود. (صحت و سقم این ادعاها به‌دلیل عدم‌دسترسی همشهری به مسئولان زندان قابل تأیید نیست)
1- ادعا شد که هر زندانی در این ندامتگاه مساحتی کمتر از یک متر را برای خواب دارد، تراکم بالای جمعیت باعث شده که بعضا در برخی واحدها خرید و فروش تخت اتفاق بیفتد. گفته شده است به‌عنوان نمونه در واحد 1و 4با 16اتاق و 240تخت تعداد بسیار بیشتری زندانی ساکن هستند که در فاصله کمی کنار هم می‌خوابند و در این وانفسای کرونا، این وضعیت سلامتی و بهداشت زندانیان را تهدید می‌کند.
2- گفته شد براساس آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و براساس تأکید‌های رئیس محترم قوه قضاییه وجود شورای حل اختلاف در زندان، لازم و ضروری است اما در ندامتگاه بزرگ تهران شورای حل اختلافی وجود ندارد. این شورا در مواردی مثل اختلافات مالی می‌تواند بین شاکی و متشاکی صلح ایجاد کند.  3- گفته شد در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها تأکید شده که دفتر خدمات الکترونیک در زندان‌ها باید راه‌اندازی شود که در زندان بزرگ تهران با چنین جمعیتی دفتر خدمات الکترونیک وجود ندارد.  4- گفته شد از سال 90 که این زندان راه‌اندازی شده است کمتر اتفاق افتاده که قضات پرونده‌ها در زندان حضور پیدا کنند. پیشنهاد شده است در برخی موارد قضات صادر‌کننده حکم‌ها برای بررسی وضعیت زندانیان در زندان حضور پیدا کنند؛ پیشنهاد شد که رئیس قوه قضاییه بازرس ویژه برای بررسی آسیب‌های این زندان منصوب کند.
5- درباره دسترسی نامطلوب این زندان، جاده خطرناک آن و پرسه حیوانات وحشی در اطراف زندان گلایه‌هایی وجود داشت. گفته شد درصورت آزادی یک زندانی در ساعاتی پس از غروب آفتاب، دسترسی به اتومبیل وجود ندارد و در آن ساعات هزینه یک زندانی آزاد شده از این زندان تا نخستین شهر حدودا 200هزار تومان است.
لازم به ذکر است که دی‌ماه سال گذشته دادستان تهران از این زندان بازدید داشته است. با این حال همشهری آمادگی دارد گزارش توضیحات سازمان زندان‌ها یا دفتر سخنگویی درباره وضعیت این زندان را منتشر کند و یا درصورت برنامه‌ای برای بازدید رئیس قوه قضاییه از این زندان، خبرنگاران این مجموعه ایشان را همراهی کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید