• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100934
+
-

مناقشه ناتمام شورا و ردصلاحیت شدگان

برخی نمایندگان ردصلاحیت‌شده همچنان پیگیر دلایل ردصلاحیتشان از سوی شورای نگهبان هستند

مناقشه ناتمام شورا و ردصلاحیت شدگان

اگرچه تا آغاز به‌کار مجلس یازدهم کمتر از 10روز باقی مانده، اما هنوز مباحث انتخاباتی بحث داغ میان بهارستان و شورای نگهبان است و همین روند سبب شده که نمایندگان و شورای نگهبان روزهای پر‌التهاب و پرچالشی را پشت سر بگذارند.

رد‌صلاحیت‌ها موضوعی است که محور نقد است و بیشتر ردصلاحیت‌شدگان انتخابات یازدهم به میدان آمده‌اند و خواستار اعلام چرایی ردصلاحیتشان‌ به‌دلیل آنچه عدم‌التزام به اسلام و یا عدم‌التزام به نظام جمهوری اسلامی از سوی شورای نگهبان اعلام شده، هستند. قاسم میرزایی نیکو، محمود صادقی، طیبه سیاووشی، فاطمه سعیدی، عبدالکریم حسین‌زاده، بهرام پارسایی و علی مطهری ازجمله نمایندگانی هستند که صلاحیت‌شان در انتخابات اسفندماه گذشته براساس بندهای  1 و 2 ماده‌28 قانون انتخابات یعنی عدم‌التزام به نظام و دین اسلام رد‌ شد. نمایندگان مذکور هر کدام مکررا یا در قالب مصاحبه با رسانه‌ها و یا اعلام شکواییه از طریق صفحات مجازی‌شان در شبکه‌های اجتماعی به این رویه شورای نگهبان خرده گرفته‌اند.

از جمله نمایندگانی که در این میدان جدی‌تر از دیگر نمایندگان رد‌صلاحیت‌شده به واسطه دو بند ماده‌28 قانون انتخابات فرصت حضور درانتخابات دوم اسفندماه 98 را از دست داد، علی مطهری، فرزند شهید مطهری و نماینده تهران در 3دوره گذشته مجلس شورای اسلامی است که مکررا شورای نگهبان را به خاطر ردصلاحیتش به‌دلیل عدم‌التزام به اسلام به چالش کشیده است؛ چالشی که اخیرا سبب ورود روزنامه اصولگرای کیهان به ماجرا شد و‌ در مطلبی با عنوان «علی مطهری اگر جرأت دارد علت ردصلاحیت خود را بیان کند» به مطهری تاخت. علی مطهری سکوت نکرده و دیروز در قالب جوابیه‌ای اعلام کرده است: «آنچه به بنده به‌عنوان دلیل ردصلاحیت گفتند، 3 چیز بود؛ یکی اینکه چرا گفته‌‌اید «نهم دی اگر موجب تفرقه شود، دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم‌الشیطان است.» گفتم درست است، الان هم همین را می‌گویم. دیگر اینکه گفتند «چرا گفته‌اید ما با آقای ابراهیم یزدی رفتار خوبی نداشتیم؟» گفتم هنوز هم همین را می‌گویم، نیازی نبود آن پیرمرد را بازجویی و زندانی کنیم. سوم اینکه گفتند چرا درباره رفع حصر خانگی محصوران صحبت کرده‌اید؟ شما باید بگویید نظر من بر رفع حصر بوده ولی وقتی نظر رهبری را شنیدم، نظرم عوض شد. گفتم اولا من دروغ نمی‌گویم. ثانیا خود مقام رهبری گفته‌اند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد حرفش را بزند. بعد به آن حقوقدان شورای نگهبان گفتم من متأسفم که شما با این طرز فکر عضو شورای نگهبان هستید. حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت تا من امروز این حرف‌ها را از شما بشنوم.... بنابراین آنچه به بنده برای دلایل ردصلاحیت گفتند، همین بود.» 
البته مطهری در این میدان تنها نیست و اخیرا کسانی که موقعیتی مشابه‌ او داشته‌اند، نسبت به عدم‌دریافت ادله متقن از سوی شورای نگهبان درباره چرایی ردصلاحیت‌شان ابراز گلایه کرده‌اند؛ چنان‌که هفته گذشته قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند و عضو فراکسیون امید در آخرین نطقش در ردای نمایندگی به چرایی رد‌صلاحیت گلایه کرد و گفت: «من نه فرزند دو‌تابعیتی دارم و نه مدرک خارجی و نه ذره‌ای رنگ رسانه‌های بیگانه، فقط پیرتر شدم و انقلاب حاصل آنچه گذشته، است. من ماندم و نسلی که نه عمر انقلاب دارد و نه دفاع کرده است و همه نظام را حق خودش می‌داند. نوش جان. علت رد‌صلاحیتم عدم‌التزام به نظام جمهوری اسلامی بود.» پیش از او نیز طیبه سیاووشی، نماینده تهران در حساب توییتری خود نوشت: ابتدا به‌دلیل «عدم‌ التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» رد‌صلاحیت شدم، اعتراض کردم و ۲۰ روز بعد، «عدم‌التزام عملی به اسلام» نیز به آن اضافه شد!
نمایندگان منتقد از عملکرد شورای نگهبان در بحث احراز صلاحیت‌ها، در پی اعلام چرایی و چگونگی اعلام عدم‌التزام‌شان به نظام یا دین اسلام از سوی شورای نگهبان هستند و می‌خواهند ادله قانع‌کننده‌ای در این حکم صادر‌شده درباره سرانجام سیاسی‌شان در کشور داشته باشند، حال باید دید که شورای نگهبان در قبال این گلایه پاسخی شفاف ارائه خواهد کرد یا همچنان نمایندگان را به مشروح نشست‌های غیررسمی‌شان با حقوقدانان شورای نگهبان ارجاع می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید