• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 29 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100930
+
-

درخشش دولت الکترونیک در دوران کرونا

معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با مدیران ارشد وزارت ارتباطات تأکید کرد منابعی که متعلق به کشور است، باید برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده شود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته به‌مناسبت روز جهانی ارتباطات به دیدار مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در محل این وزارتخانه رفت تا از تلاش‌های آنها به‌ویژه در ایام شیوع کرونا قدردانی کند. جهانگیری در این نشست که خبرنگاران رسانه‌ها به‌صورت ویدئو‌کنفرانس در آن حضور داشتند، با اشاره به عملکرد دولت الکترونیک در ایام شیوع کرونا، این دوران را دوران درخشش دولت الکترونیک دانست.
او گفت: در تمام اتفاقاتی که به اسم پساکرونا به آنها نگاه می‌کنیم، لنگرگاه مهم و اصلی وزارت ارتباطات است و حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد.
جهانگیری با قدردانی از عملکرد درخشان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی زیرمجموعه این وزارتخانه در ایام شیوع کرونا، گفت: اقدامات و خدمات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه با هیچ‌یک از دوره‌های گذشته نیست.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به آموزش الکترونیکی در این دوران تأکید کرد: پیش از شیوع بیماری کرونا این حساسیت در مدارس وجود داشت که دانش‌آموزان موبایل با خود به همراه نداشته باشند، اما امروز به تعبیری می‌توان گفت که مدرسه و دانشگاه به درون تلفن‌های همراه رفته است و یکی از دغدغه‌های کنونی، عدم‌دسترسی برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان به ابزار مورد نیاز برای آموزش از طریق فضای مجازی است که باید تلاش کنیم با فراهم‌کردن ابزار مورد نیاز، فرصت آموزش برای این دانش‌آموزان فراهم شود.
جهانگیری در صحبت‌های خود به اختلاف وزارت ارتباطات و صدا‌و‌سیما در آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ برای افزایش ظرفیت اپراتورهای موبایل اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد صدا‌و‌سیما پیرامون عدم‌انتشار اخبار وزارت ارتباطات، تأکید کرد که مردم باید همگی در جریان امور قرار بگیرند. او گفت: در حوزه ارتباطات و اینترنت به جهت کمیت مناسب، توانستیم نیاز مردم را تامین کنیم اما به جهت کیفیت در برخی از شهرها مشکلات اینترنت وجود داشت. به همین دلیل نیاز است به سرعت امکاناتی مانند تامین پهنای باند مورد نیاز به وزارت ارتباطات اختصاص داده شود. نمی‌دانستیم اختلاف به این حد رسیده که مطالب و خبرهای وزیر ارتباطات منعکس نمی‌شود، مردم باید این خبرها را بشنوند. منابعی که متعلق به کشور است، باید برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده شود.

راه‌اندازی ۸ میلیون پورت VDSL
محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم در این نشست گزارشی از وضعیت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه و اعلام کرد که متوسط ترافیک شبکه تلفن‌همراه در حوزه دیتا ۱۶.۵۲ پتابایت بوده که این میزان در اسفند‌ماه با توجه به شیوع کرونا و دورکاری به ۲۰.۷۲ پتابایت رسیده و در فروردین این میزان برابر با ۲۳.۲۴ پتابایت و حالا در اردیبهشت‌ماه نیز این میزان ۲۰.۵ پتابایت گزارش شده است. آذری‌جهرمی با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام‌شده، گفت: اگر بخواهیم به وضعیت ایران نگاهی داشته باشیم، هدف‌گذاری شده بود که نرخ رشد کشور 8درصد در سال باشد و در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات این نرخ رشد 19.4دیده شده بود.
 او گفت: در سال‌97 به‌دلیل وجود چالش‌های اقتصادی ازجمله تحریم‌های ظالمانه نرخ رشد اقتصادی کشور منهای 3.7درصد ‌شد اما نکته جالب توجه این است که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات 31.3درصد نرخ رشد خودش را محقق می‌کند و این یعنی بیش از اهداف برنامه ششم توسعه رشد این حوزه تحقق پیدا کرد.
وزیر ارتباطات تأکید کرد که میزان سرعت و کیفیت اینترنت همراه در دوران کرونا با افت قابل توجهی نیز همراه بوده است. براساس اظهارات او متوسط تجربه سرعت در شبکه تلفن‌همراه و براساس تکنولوژی نسل‌۴ موبایل در بهمن‌ماه ۱۰.۵‌مگابیت بوده که این میزان سرعت در اسفند به ۶، در فروردین به ۷.۵ و در اردیبهشت‌ماه به ۹.۵مگابیت رسیده است. وزیر ارتباطات در ادامه ارائه گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در ایام کرونا به برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه در ماه‌های باقیمانده از سال ۹۹ نیز اشاره کرد. آذری‌جهرمی با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات برای توسعه اینترنت خانگی، گفت: براساس برنامه تدوین‌شده تا پایان سال‌99، 5میلیون پورت VDSL واگذار می‌شود که نیاز به سرمایه‌گذاری 4هزارو 300میلیارد تومانی شرکت مخابرات دارد و هم‌اکنون چالش اصلی تامین این سرمایه است که از طریق فروش سهام یا راهکارهای دیگری این سرمایه باید تامین شود. همچنین وزیر ارتباطات با اعلام اینکه نیاز سالانه کشور به ۱۲‌میلیون گوشی است، از تولید گوشی و سرعت بخشیدن به چرخه تولید در این بخش خبر داد و گفت: «‌قصد تولید ۴۰۰‌هزار گوشی در داخل را داریم. به همین‌خاطر تقاضای ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از دولت داریم تا بتوانیم به اپراتورها وام دهیم. از سوی دیگر برای تحریک بازار تقاضا، می‌خواهیم گوشی را به‌صورت اقساطی به کاربران ارائه دهیم. در این زمینه هماهنگی با بانک مرکزی صورت نگرفته و موضوع به سازمان برنامه ارجاع شده است.
وزیر ارتباطات همچنین درباره تاب‌آوری شرکت‌های فناوری اطلاعات هشدار داد و گفت: براساس برآوردهای انجام‌شده 62درصد این شرکت‌ها کمتر از 3‌ماه آینده تعطیل می‌شوند و باید نسبت به وضعیت این شرکت‌ها اقدام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید