• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10088
+
-

سال نو، مدیران نو

عزل‌ و نصب‌های مدیران ارشاد در روزهای پایانی سال ادامه دارد

فرهنگ
سال نو، مدیران نو

مرتضی کاردر | خبر‌نگار

فرهنگ

در روزهای پایانی سال زیرمجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای پرخبری را پشت سر می‌گذارند. شمار تغییر و تحول تازه در معاونت‌های فرهنگی و هنری وزارتخانه در این روزها بسیار بوده است. محسن جوادی و سیدمجتبی حسینی با تغییر مدیران در روزهای پایانی سال می‌خواهند که سال جدید را با مدیران تازه آغاز کنند و سیاست‌های تازه‌ای را در معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارتخانه در پیش بگیرند، هرچند که اهالی فرهنگ و هنر هنوز روی خوشی به این تغییر و تحولات نشان نداده‌اند.


اندیشیدن به پایان

مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز که از مدتی پیش شایعه استعفایش مطرح شده بود صبح جمعه یادداشتی منتشر کرد که خبر کنار رفتن خودش و آمدن شهرام کرمی را تأیید می‌کند. شفیعی در یادداشت خود نوشته است: «از تئاتر آموخته‌ام که به «پایان» بیندیشم و امیدوارم که در سال‌های بودن در جایگاه مدیریتی به بضاعت تئاتر با یاری و هم نفسی هنرمندان شریف و نجیب تئاتر و همکاران کوشایم، چیزی افزوده باشم. اکنون در ایستگاه آخر باید فروتنانه عرض کنم آنچه باقی است، ارزش افزوده‌ اعتماد و اعتباری است که از هم‌قدمی و هم‌نفسی با اصحاب شریف تئاتر به من ارزانی شد.

قدردانم! از التفات و الطاف شخصیت‌هایی که با امضاهای خویش، پیش از شخص من به شخصیت تئاتر و ارج نهادن به شاخصه‌هایی می‌اندیشند که خود خلق کرده و نگران ثبت و ثبات نقش خویش در مدیریت تئاتر بودند. من نیز این درد و دغدغه را داشتم و اکنون که این التفات با حضور هنرمندی برآمده از متن تئاتر مقارن‌ می‌گردد، امیدوارم که کریمانه‌تر از پیش، با برادرم «شهرام کرمی» که از همکاران کوشایم در این سال‌ها بوده است، به روزگار روشن‌تری بیندیشیم.»

هرچند شفیعی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته است که این نامه به‌معنای استعفا نیست اما طبیعتاً یک خداحافظی غیررسمی او از اداره کل هنرهای نمایشی محسوب می‌شود. نکته اینجاست که شفیعی در یادداشت خود حتی نام جانشینش را نیز آورده و برای او آرزوی موفقیت کرده است. چنان‌که شفیعی در بخشی از نامه خود اشاره کرده است، در روزهای گذشته با پخش شدن شایعه رفتن شفیعی از مرکز هنرهای نمایشی شمار زیادی از اهالی تئاتر در نامه‌ای خواستار ماندن شفیعی شده بودند، اما ظاهراً تصمیم معاون هنری جدید وزارتخانه برای کنار گذاشتن مدیر محبوب اهالی تئاتر جدی است.


مختارپور دبیرکل ماند 

پس از انتصاب اعضای هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی با حکم رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی بار دیگر علیرضا مختارپور را به‌عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزید تا دومین دوره مدیریت مختارپور در نهاد کتابخانه‌ها آغاز شود. مدیریتی که با اما و اگرهای بسیار کتابداران و اهالی کتاب همراه بوده است اما حکم انتصاب رئیس‌جمهور و ابقای دبیرکلی مختارپور نشان می‌دهد که او تا پایان دولت دوازدهم در این سمت باقی خواهد ماند.


2 تغییر دیگر در معاونت فرهنگی

نیکنام حسینی‌پور که پس از کنار رفتن مجید غلامی جلیسه به‌عنوان سرپرست خانه کتاب انتخاب شده بود با رأی هیأت امنای مؤسسه و حکم معاون فرهنگی ارشاد به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد. مدیرعامل خانه کتاب در حالی انتخاب شده است که طرح عیدانه کتاب با تأخیری ده روزه نسبت به سال گذشته از جمعه در تهران آغاز شده است. علی‌اصغر سیدآبادی نیز به‌عنوان «مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی» منصوب شد. او پیش از این مدیرکل «دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی» معاونت فرهنگی ارشاد بود. هنوز کسی به جای سیدآبادی در این سمت منصوب نشده است.


دفتر موسیقی در آستانه تغییر

دامنه تحولات در مدیریت هنری به دفتر موسیقی نیز رسیده و چندی است که شایعه کنار رفتن فرزاد طالبی و جانشینی علی ترابی به جای او در میان اهالی موسیقی مطرح است. هفته گذشته نامه‌ای به امضای 100نفر از اهالی موسیقی در حمایت از فرزاد طالبی منتشر شد اما در روزهای بعد از انتشار نامه شماری از سرشناس‌ترین امضاکنندگان نامه مثل حمید متبسم و سالار عقیلی از امضای چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کردند. حسین علیزاده نیز در نامه‌ای از مدیریت علی ترابی در دفتر موسیقی حمایت کرد. باید منتظر چند روز باقی‌مانده بود و دید که آیا مدیر دفتر موسیقی نیز تغییر خواهد کرد یا نه.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید