• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100842
+
-

تأثیر کرونا بر انتخابات کشورها

تصمیم‌های بزرگ تصمیم‌گیری‌های سریع

تصمیم‌های بزرگ تصمیم‌گیری‌های سریع


نگار حسینخانی ـ روزنامه‌نگار

به‌نظر می‌رسد ویروس کرونا در به هم ریختن برنامه‌ریزی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده موفق بوده و همه معادلات را برهم زده است. اما انتخابات چگونه تحت‌تأثیر کرونا قرار خواهد گرفت؟ کشورهای دیگر با آن چگونه روبه‌رو خواهند بود؟ آیا آمریکا می‌تواند نمونه خوبی در انتخابات پساکرونا باشد؟ یووال نوح هراری، نویسنده کتاب «انسان خردمند» در تازه‌ترین مقاله خود، پس از شیوع ویروس کرونا می‌نویسد که بحران حال حاضر جهان، بحرانی سیاسی است نه پزشکی. این نویسنده معتقد است: «گزینه‌هایی که امروز انتخاب می‌کنیم احتمالا زندگی ما را برای سال‌های سال شکل خواهد داد. این بحران ما را به اتخاذ تصمیم‌های بسیار بزرگ و تصمیم‌گیری‌های سریع، ناگزیر خواهد کرد».

انتخابات در کوران بحران کرونا 
انگار مردم دیگر نگران انتخابات نیستند. معادلات تغییر کرده و نگرانی شکل تازه‌ای به‌خود گرفته است. ایران در تازه‌ترین انتخابات خود درگیر ویروس کرونا شد. شیوع کرونا در افغانستان خصوصا ولایات غربی، ماهیت نگرانی‌ها را از تحلیف همزمان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به سمت مبارزه با ویروس کشاند. افغانستان که با مسئله انتخابات و روند صلح درگیر بود، یکباره خود را در کارزار دیگری یافت. بالا رفتن قیمت‌ها در بازار و ترس از شیوع غیرقابل کنترل کرونا و ظرفیت پایین مقابله با این بیماری در این کشور، اکنون جدی‌ترین نگرانی عمومی شده است. اما در آمریکا همه‌‌چیز فرق می‌کند.
 ویروس آمده و مردم باید در انتخابات رئیس‌جمهوری در‌ ماه نوامبر شرکت کنند. بزرگ‌ترین تهدید علیه ترامپ در این انتخابات نزول و رکود اقتصادی است که می‌تواند دستاوردهایش را در بخش اشتغال و دستمزد معکوس کند. ترامپ خودش را رئیس‌جمهور جنگ می‌داند و معتقد است آمریکا مورد حمله یک ویروس قرار گرفته. 
در جریان جنگ جهانی دوم وقتی روزولت می‌خواست برای سومین بار در انتخابات شرکت کند، به‌رغم اینکه روزولت به دیکتاتور بودن متهم شده و ممکن بود به پادشاه آمریکا تبدیل شود، مردم ترجیح دادند در شرایطی که کشور درگیر جنگ جهانی است، رئیس‌جمهور را تغییر ندهند تا مدیریت تثبیت شود. البته همه اینها وابسته به این است که کمپین رقیب تا چه اندازه بتواند در این موضوع تغییر ایجاد کند. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، معتقد است کرونا و چگونگی مدیریت این موضوع و اینکه آمریکا تا چه اندازه بتواند از آسیب‌های جانی و اقتصادی این بحران جلوگیری کند، قطعا برای دولت این کشور حائز اهمیت است.
 او معتقد است 2 پیش‌بینی درباره تأثیر کرونا بر انتخابات آمریکا قابل تصور است؛ یکی اینکه دولت ترامپ قادر به مدیریت بحران نخواهد بود و ارقام جان‌باختگان بسیار بالا بوده و ممکن است، طبق گفته ترامپ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند، اقتصاد آمریکا به سمت توقف کامل پیش برود، نرخ بیکاری به حدود ۲۰ درصد برسد و بسته‌های مالی بسیار بزرگ چند تریلیون دلاری تصویب شود. این موارد پیش‌بینی‌هایی است که می‌تواند دولت مستقر را در مظان ناتوانی و اهمال قرار دهد و در انتخابات رئیس‌جمهور باعث شکست شود. فرض دوم هم این است که با وخامت اوضاع، جامعه به این نتیجه برسد که در کوران بحران بزرگ کرونا، به مصلحت نیست دولت جابه‌جا شود و بهتر است فرمانده جنگ حفظ شود تا شرایط به وضعیت ثبات برگردد.

انتخابات پس از کوران بحران کرونا 
اما در شرایط کرونازده جهان، کره‌جنوبی نیز انتخابات را تجربه کرد. این کشور که انتخابات پارلمانی را پیش رو داشت توانست حزب حاکم را برنده انتخابات کند. علت؛ موفقیت در مدیریت بحران کرونا. در این انتخابات که تحت شرایط ویژه‌ای برگزار شد بیش از ۶۶ درصد واجدان شرایط شرکت کردند. دولت این کشور که با شفافیت عمل کرد و به‌سرعت با فاصله‌گیری اجتماعی، آزمایش‌های گسترده و قرنطینه موفق به قطع زنجیره ابتلا شد و در انتخابات پساکرونا توانست مزد برنامه‌ریزی و مدیریت درست خود را از مردم بگیرد.
در فرانسه نیز دور اول انتخابات شهرداری‌ها، در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و تحت تدابیر شدید بهداشتی، با پایین‌ترین نرخ مشارکت برگزار شد. اما دور دوم به تعویق افتاد و باید دید چه نتایجی پیش‌رو خواهد داشت؟ در سوریه نیز دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کرد در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، سومین دور انتخابات پارلمانی که قرار بود در ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) برگزار شود به ۲۰‌ماه می‌ (۳۱ اردیبهشت) موکول شد. 
اتیوپی نیز طرح تعویق در برگزاری انتخابات پارلمانی را تصویب کرد. این انتخابات قرار بود در ۲۹ اوت ۲۰۲۰ برگزار شود. با توجه به اینکه همه پیش‌بینی‌ها در همه حوزه‌ها این است که دنیای پساکرونا شرایط تازه‌ای را تجربه خواهد کرد، باید منتظر ماند و دید چقدر شرایط گذر از بحران فعلی، در انتخاب مردم مؤثر خواهد بود؟ این مسئله شاید پس از انتخابات آمریکا شکل روشن‌تری به‌خود بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید