• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100769
+
-

جدال مدعیان ریاست

جبهه پایداری و حامیان احمدی‌نژاد نشستی با عنوان وحدت علیه ریاست قالیباف برگزار کرده‌اند

مجلس
جدال مدعیان ریاست

فرزانه‌آئینی _ خبرنگار

 کمتر از 2هفته به اجلاسیه مجلس یازدهم باقیمانده و رودررویی طیف های سیاسی راه­‌یافته به این دوره از مجلس شورای اسلامی بر سر تصاحب کرسی ریاست و نواب رئیسی به اوج خود رسیده است، حامیان محمدباقر قالیباف، یاران محمود احمدی‌نژاد و اعضای جبهه پایداری‌ها 3طیف بر آمده از جریان راست هستند که کرسی ریاست قوه مقننه آنها را چنان روبه‌­روی هم قرار داده که بعید است که منجر به تفاهم حداکثری شود. این رویارویی در 2روز گذشته منجر به صدور شکواییه‌های مجازی حامیان قالیباف شده است؛ شکواییه‌ای که از هراس تفاهم پایداری‌ها و یاران احمدی‌نژاد حاصل شده است. در همین راستا هم الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت که در جلسه‌ای شرکت کرده که توسط نصرالله پژمان‌فر، نماینده جبهه پایداری و منتخب مردم مشهد به آن دعوت شده و صادق محصولی -  وزیر رفاه و کشور دولت احمدی‌نژاد و قائم‌مقام جبهه پایداری - آن را اداره می‌کرده است. درباره این جلسه، نادران نوشت که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد‌وحدت است. مجتبی رضاخواه، یکی دیگر از منتخبان مجلس یازدهم نیز در توییتی نوشت: «جناب محصولی! با چه حقی در موضوع تعیین رئیس مجلس بروز کرده و اختلاف ایجاد کردید؟! تعیین رئیس مجلس به افراد غیر از منتخبان ارتباطی ندارد، ما جوانان منتخب، خودمان بلدیم رئیس مجلس انتخاب کنیم و اجازه فتنه‌انگیزی و دخالت بیجا به پدرخوانده‌ها نخواهیم داد.» در واقع تا اینجا اگر علیرضا زاکانی که به همراه الیاس نادران در مجلس نهم صحنه گردان بسیاری از استیضاح‌ها و جلسات رأی اعتماد بود، به نفع قالیباف و وحدت اصولگرایان کشید کنار، اما دیگر شاخه‌های اصولگرایان از خیر صندلی ریاست قوه مقننه نمی‌توانند بگذرند، آنها از همین حالا عدد4 -نماد مخالفت در مجلس؛ عدد2 نماد موافقت است - برای قالیباف نشان داده‌­اند.
نصرالله پژمانفر، نظام‌الدین موسوی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمدمهدی زاهدی و محمود عباس‌زاده مشکینی و... از حلقه اصلی نشست‌هایی هستند که در توافقات میان خود، کار را برای قالیباف حسابی سخت کردند. این تحرکات وقتی شکل جدی‌تری به‌خودش گرفت که قالیباف با لابی‌های خود تلاش کرد تا پایه‌های ریاستش بر مجلس را محکم کند غافل از آنکه این موضوع رقیبان اصولگرایش را برای قیام علیه او مصمم‌تر می‌کند.
علی خضریان از منتخبان مجلس یازدهم که از اعضای جبهه پایداری محسوب می‌شود نشست مذکور را وفاق نامیده است و در پاسخ به مذمت حامیان قالیباف دست به قلم شده و در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشته است: «جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی به‌عنوان قائم‌مقام جبهه، تشریح کردند و کار را به منتخبان سپردند. جناب نادران تعجب می‌کنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه می‌دهید؛‌ شأن شما و آقای زاکانی، قاضی‌زاده و امیرآبادی و دیگر حاضرین جلسه اجل از اداره شدن است.» 
البته در مسیر نه به قالیباف، پایداری‌ها و یاران احمدی‌نژاد تنها نیستند و مصطفی میرسلیم و تعدادی از منتخبان حامی او هم در این مسیر همراه یاران احمدی‌نژاد هستند، موید این امر کنایه‌های کوچک و بزرگ میرسلیم به قالیباف است، او پیش از این جدال مجازی در یک سخنرانی به محمدباقر قالیباف کنایه زده و گفته بود که رئیس مجلس نباید چشم به ریاست‌جمهوری داشته باشد.
به هر روی خبر‌های غیررسمی از توافقات پشت پرده میان این 2طیف با مصطفی میرسلیم و حامیانش در مجلس و جمعی از نمایندگان مستقل حکایت دارد؛ توافقاتی که مسیر هموار 2هفته پیش قالیباف برای نشستن بر سکانداری بهارستان را چنان ناهموار کرده که داد حامیانش در شبکه‌های مجازی بلند شده است، حال باید دید نسخه قالیباف و حامیانش در داخل و خارج از بهارستان برای عبور از این تبانی سیاسی چیست؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید