• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 27 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100738
+
-

ویروس کووید- 19 در آینده چه رفتاری از خود نشان خواهد داد؟

کرونا؛ آینده روشن نیست

کرونا؛ آینده روشن نیست

دغدغه‌ها و سؤال‌ها در مورد کرونا تنها به زمان حال باز‌نمی‌گردد. تلاش برای یافتن پاسخ به این سؤالات و این که ویروس کرونا در آینده چه رفتاری از خود نشان می‌دهد؟ قرار است همانند ویروس سارس نقطه پایانی برای آن متصور بود یا باید قبول کنیم که این ویروس در قامت یک بیماری فصلی همراه ما خواهد ماند؟ و... ذهن بسیاری  را درگیر خود کرده است. اظهارنظرها در مورد آینده کرونا و تغییرات رفتاری این ویروس با توجه به ناشناخته بودن آن تا حدودی متنوع است و در شرایط فعلی هیچ‌کدام از این نظرات را نمی‌توان به‌طور قطع قبول کرد، به‌عنوان مثال برخی محققان از کاهش قدرت این ویروس براثر گرما و رطوبت بالا صحبت می‌کنند، در مقابل بعضی محققان، خط بطلان بر این نظریات می‌کشند.

به بیماری فصلی سلام کنید
جیمز مک کیو، متخصص امراض مسری دانشگاه ملبورن از آن دسته پژوهشگرانی است که معتقد است بیماری کرونا مانند یک بیماری فصلی همراه مردم دنیا باقی خواهد ماند؛«احتمالا کرونا پس از این اپیدمی اولیه به یک بیماری فصلی دائمی در انسان‌ها تبدیل خواهد شد. درست مانند  آنفلوآنزای خوکی ۲۰۰۹ ، این ویروس یک اپیدمی اولیه بزرگ ایجاد خواهد کرد که شاید به‌دنبال آن امواج بعدی عفونت ایجاد شوند و سپس به سطوح پایین کاهش پیدا کنند. اما احتمال ندارد که این بیماری واقعا ناپدید شود، درست مانند آنفلوآنزای فصلی که هر سال ناپدید نمی‌شود. این بیماری با سارس متفاوت است، ما آن بیمار را حذف کردیم، زیرا ما قبل از اینکه سارس بتواند خود را به‌طور کامل در جمعیت انسانی تثبیت کند، با موفقیت آن را کنترل کردیم.»
به گزارش فرانس‌پرس، آنتونی فاوچی- مدیر انستیتوی ملی بیماری‌های عفونی- نیز در فروردین‌ماه هشدار داده بود که کرونا می‌تواند به شکل بیماری موسمی درآید و در چرخه‌های بعدی بازگردد.
جن آلبرت، استاد بیماری‌های مسری در مؤسسه کارولینسکا در استکهلم نیز نظری مشابه این محققان داشت و در این رابطه اعلام کرده بود که «ما در نهایت شاهد بومی شدن کووید-۱۹ خواهیم بود و اگر در آن زمان رفتار فصلی نداشته باشد واقعا مایه تعجب است. سؤال اصلی این است که آیا حساسیت این ویروس به تغییر فصل تأثیری بر ظرفیت شیوع آن در وضعیت همه‌گیری خواهد داشت یا نه؟ نمی‌توان جواب قطعی به این پرسش داد، اما باید تا حد امکان آن را درنظر بگیریم.»

در انتظار موج دوم و شاید سوم بیماری
به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای تو‌دی، پیتر مارکس- مدیر مرکز تحقیقات و ارزیابی بیولوژیک اداره غذا و داروی آمریکا که این روزها مشغول نظارت بر مراحل تولید واکسن کروناست، با نگاهی که آن را واقع‌بینانه معرفی می‌کند. در رابطه با آینده کرونا معتقد است: «متأسفانه تا زمانی که واکسنی برای این ویروس وجود نداشته باشد، بعید نخواهد بود که ما شاهد موج دوم یا حتی موج سوم شیوع کووید- ۱۹ خواهیم بود. البته من از این فکر می‌ترسم، اما فکر می‌کنم باید واقع‌بین باشیم».
 این روزنامه در ادامه می‌نویسد که گریگوری پولند- استاد داروشناسی در کلینیک مایو در مینه‌سوتا- در این‌باره اعلام کرده است که درصورت بازگشت کرونا، احتمالا مناطقی که در دور نخست چندان شدید آلوده نشده باشند، با شدیدترین لطمه‌ها همراه خواهند شد. موج دوم بیشتر مناطقی را درگیر خواهد کرد که در بردارنده بیشترین افراد مستعد به ابتلا به کرونا هستند.

کرونا در تابستان چه می‌شود؟
اینکه شروع تابستان می‌تواند بارقه‌های امیدی در مسیر مبارزه با کرونا روشن کند یا نه؟ سؤالی است که پاسخ به آن راحت نیست و هنوز هم محققان به یک نظر واحد در این رابطه دست نیافته‌اند.
به گزارش الجزیره، ویلیام برایان- مشاور علمی و فناوری سازمان امنیت داخلی آمریکا- جزء  افرادی است که با تکیه بر تحقیقات مرکز ملی تجزیه و تحلیل زیست و اقدامات متقابل مریلند، از گرما و رطوبت به‌عنوان دشمن کرونا یاد می‌کند. براساس گفته برایان شرایطی مانند هوای تابستان، محیطی را فراهم می‌کند که سطح انتقال ویروس به‌شدت کاهش پیدا کند.
در مقابل محققانی مانند مایکل مینا- استاد اپیدمیولوژی در مرکز بیماری‌های واگیر دانشگاه هاروارد- معتقدند که نمی‌توان با قطعیت در رابطه با تغییر رفتار کرونا در فصل تابستان صحبت کرد، چرا که «ما هیچ ایده‌ای در این‌باره نداریم که آیا گرم‌تر شدن هوا به ما در غلبه بر این ویروس کمک خواهد کرد؟ اگر در فصل تابستان چنین اتفاقی روی ندهد، خیلی جای تعجب ندارد که دوباره در فصل پاییز شاهد بازگشت کرونا باشیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید