• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10071
+
-

پاسخ ایران به ولیعهد سعودی

سخنگوی وزارت خارجه: محمد بن سلمان خام‌اندیشی متوهم است

ولیعهد سعودی هر بار اختلافات خود با ایران را در قالب مواضع جدیدی به رخ می‌کشد. او این‌بار گفته ارتش ایران در حدواندازه ارتش سعودی نیست و از طرفی همچنان این ادعایش را تکرار کرده که ایران به‌دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه است. مقامات ایرانی هم در جوابش شکست 3ساله نظامیان این کشور مقابل یمن را یادآور شدند. اظهارات تندوتیز محمد بن سلمان در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس‌نیوز آمریکا مطرح شدند. او گفته اگر ایران به‌دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ما نیز مشابه این کار را فورا انجام خواهیم داد. پسر شاه سعودی  در این گفت‌و‌گو سخنانی را علیه رهبر معظم انقلاب بیان کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به گفته‌های محمد بن سلمان، گفت: سخنان او ارزش پاسخگویی ندارد، چراکه وی خام‌اندیشی متوهم است که جز به تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید و سیاست و کیاست را جز در درشت‌گویی بی‌هنگام و از سر بی‌تدبیری نمی‌داند.


 به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی «سخنان فاقد درایت و مملو از عصبیت ناروای» ولیعهد عربستان را یادآور جاهلیت بدوی خواند که تنها «رجزخوانی‌های تهی مایه دوران جاهلی» را به اذهان متبادر می‌سازد. او گفت که «اگر این شاهزاده جوان اینگونه می‌اندیشد پس چگونه است هر دم نزد اربابان خود از خطر ایران عجز و لابه می‌کند و هربار هم بعد از آن همه تمنای زبونانه، دست خالی اما دوشیده شده بازمی‌گردد؟» قاسمی همچنین درباره مقایسه توان نظامی عربستان در منطقه به بن سلمان یادآور شد: بهتر است کشوری که بیش از ۳ سال در مقابل مردم تحت محاصره و بی‌سلاح و بی‌دفاع یمن به زانو درآمده و مقاومت آنان خواب از چشمانش ربوده است، از اندازه ارتش و اقتصاد خود دم نزند و همچنان با تقدیم داشته‌های مالی مردم خود برای خرید «سلاح‌های زیبا» سرگرم باشد و وارد‌کننده امنیت باقی بماند و در مقابلِ بزرگ‌تر از خود؛ آن‌هم کشور مقتدری چون ایران حد سخن و کلام نگاه دارد که دانایان از دیر باز گفته‌اند سکوت به ز پریشان گفتاری است.


حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به این اظهارات ولیعهد عربستان، مشکل او و مسئولان سعودی را نه ایران بلکه عدم‌اعتماد به نفس دانست و در کانال تلگرامی‌اش نوشت: ولیعهد اشتباه می‌کند؛ مشکل او نه جوانی است نه ایران؛ مشکل او عدم‌اعتماد به نفس است. او باید بداند که نمی‌تواند هم اتمی بشود، هم یمن را بمباران کند و هم شبکه‌های تروریسم تکفیری را تأمین مالی کند و هم 700میلیارد سلاح بخرد ولی درعین‌حال «اقتصاد منهای نفت» هم داشته باشد. آشنا تصریح کرده است: ایران خود را ملزم به دفاع از کعبه در مقابل پیشروی خزنده صهیونیسم می‌داند و این عربستان است که باید موضع خود در مقابل اسرائیل را روشن کند. در دیدگاه بسیاری از مسلمانان کسانی که نتانیاهو آنها را متحدان اسرائیل در مقابل ایران می‌خواند صلاحیت دفاع از قدس و کعبه را ندارند.


حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز اظهارات ولیعهد عربستان علیه ایران را ناشی از توهم قدرت دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید