• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100577
+
-

از تابلوی جدید نرخ‌ها در چهارراه استانبول رونمایی شد

خط‌شکنی طلا و دلار در روز نزول بورس

پس از مدت‌ها صعود، دیروز شاخص کل بورس تهران با نزول سنگین 2.5درصدی مواجه شد و درنهایت نتوانست از ناحیه مقاومت خود عبور کند، همزمان با افزایش تقاضا برای خرید طلا و ارز رکورد‌های تازه‌ای در چهارراه استانبول ثبت شد. قیمت هر دلار از مرز 17هزار تومان و سکه از مرز 7میلیون تومان عبور کرد. به‌نظر می‌رسد چنان‌که برآوردهای قبلی همشهری نشان می‌داد نقدینگی در حال جا‌به‌جایی بین بازارهای طلا و ارز و بورس است. به‌گزارش همشهری، طبق تخمین‌های به‌نسبت دقیق حجم کل نقدینگی به 3هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت از ابتدای امسال بخشی از پول‌های پرقدرت و تورم‌زا را در بازار سرمایه حبس کرده بود اما حالا دست‌کم سیلابی از این نقدینگی در حال حرکت به سمت بازارهای طلا و ارز است. احتمال آن می‌رود که چنانچه نزول بازار سهام ادامه یابد بخش بزرگ‌تری از نقدینگی از بازار سرمایه خارج شود و به سمت بازار طلا و ارز حرکت کند. برخی آمارهای تأیید نشده نشان می‌دهد فقط در مبادلات دیروز، سهامداران حقیقی بیش از 1000میلیارد تومان پول را از بازار سهام خارج کرده‌اند. سهامداران حقیقی تا پیش از این به‌طور متوسط روزانه 1500میلیارد تومان پول جدید وارد بازار سرمایه می‌کردند.

سیگنال صعود دلار از مسیر درهم
دیروز منحنی قیمت دلار رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد؛ رکوردهایی که در یک و نیم سال گذشته بی‌سابقه بود. دیروز قیمت هر دلار آمریکا با 300تومان افزایش از مرز 17هزار تومان عبور کرد و حتی در برخی ساعات روز به 17هزارو200تومان هم رسید. اما سیگنال رشد قیمت دلار از بازار درهم امارات صادر می‌شد. درهم در بازار ارز ایران عموما به‌عنوان قیمت‌ساز دلار شناخته می‌شود. دیروز هر درهم به 4هزارو750تومان رسید، برخی فعالان بازار معتقدند تثبیت قیمت درهم در همین سطح، قیمت هر دلار آمریکا را تا محدوده 18هزار تومان بالا خواهد برد. همچنین از نظر تحلیلگران تکنیکال عبور قیمت دلار از منطقه مقاومت 16هزارو800 تا 17هزار تومان به‌معنای تضمین رشد بیشتر قیمت دلار در روز‌های آینده است. برآورد می‌شود قیمت هر دلار آمریکا پس از عبور از 17هزار تومان تا همان قله‌ای که در مهر‌ماه97 تسخیر شده صعود کند، اما گمان می‌رود، قیمت دلار آمریکا در این محدوده با مقاومت‌های جدی برای صعود مواجه شود. علی صادقین از کارشناسان بازارهای مالی درباره آینده بازار ارز گفت: چشم‌انداز قیمت ارز با توجه به عوامل بنیادی اقتصاد صعودی است.زیرا تراز پرداخت‌ها، حجم نقدینگی، تورم، روند دیپلماسی و قیمت نفت خام به‌عنوان عوامل تعیین‌کننده بازار ارز نشان می‌دهد نرخ‌هاحداقل تا زمان انتخابات آمریکا روندی صعودی ولی ملایم خواهد داشت.

طلا؛ دنباله روی دلار 
به موازات رشد قیمت دلار دیروز قیمت طلا هم با افزایش مواجه شد زیرا قیمت طلا به‌طور مستقیم از نرخ دلار اثر می‌پذیرد. به این ترتیب دیروز قیمت طلا برای دومین روز متوالی رکوردهای تازه‌ای را ثبت کرد  ‌طوری که قیمت هر مثقال طلا به‌عنوان مظنه قیمت در بازار برای نخستین ‌بار به 3 میلیون تومان هم رسید تا فقط یک گام دیگر تا عبور از منطقه خطرناک 3میلیون تومان فاصله داشته باشد. به‌نظر می‌رسد درصورت عبور مظنه طلا از مرز 3میلیون تومان، رشد نرخ طلا، شتاب بیشتری بگیرد. دیروز همچنین قیمت هر گرم طلای 18عیار از مرز 700هزار تومان گذشت. فعالان بازار طلا می‌گویند ظرف روز‌های گذشته بر حجم تقاضا برای خرید طلا به‌شدت افزوده شده و سرمایه‌گذاران نگران از رشد تورم به سمت خرید طلا هجوم آورده‌اند. روز دوشنبه محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم این   را تأیید کرد و گفت: به‌نظر می‌رسد افرادی که نمی‌توانند وارد بورس شوند، سرمایه‌های خرد را وارد بازار طلا و سکه کرده‌اند.

  دلایل نزول بورس

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی در تحلیل دلایل نزول بازار سهام گفت: حجم عرضه سهام و میزان ورود نقدینگی دچار بی‌تناسبی شده؛ از سویی دیگر با رسیدن سایر بازارها به نقطه بدون تحرک و بدون افزایش قیمت در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که انباشتگی بیش از حد بازار سرمایه، موجب تشویق صاحبان نقدینگی به خروج از بورس با هدف حضور در سایر بازارها شده است. همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: برای مدتی طولانی بازار در حال رشد بود و شاخص به مرز یک میلیون واحد رسید. فعالان بازار در این وضعیت بر شناسایی سود تأکید می‌کنند در نتیجه با مازاد عرضه در این سطوح شاخص مواجه خواهیم شد. او در عین حال تأکید کرد: بازار در حال اصلاح و استراحت است؛ احتمال می‌رود تا چند روز آینده این اصلاح و استراحت به پایان برسد. احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده هم گفت: به‌نظر می‌رسد، شاخص از لحاظ بنیادی، در عددهایی قرار گرفته که برای رشدهای بعدی پشتیبان خاصی ندارد. نیما فاضلی از تحلیلگران بازار سرمایه هم گفت: اخبار بازار خودرو؛ خرید سهام شرکت‌های خودروساز را جذاب کرده چنان که در ۲روز اخیر بسیاری از سهامداران خرد، سهم‌های خود را عرضه کرده‌اند تا در صف خرید سهام سایپا قرار بگیرند و صف خرید خیره‌کننده سهم شرکت سایپا در روز گذشته هم گواه همین ادعاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید