• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399

وقتی کرونا در هوا می‌چرخد

دانشمندان چینی درحال مطالعه روی قطرات بسیار ریزی هستند که تا ۲ ساعت در هوا معلق می‌مانند و می‌توانند باعث انتقال ویروس کرونا شوند

وقتی کرونا در هوا می‌چرخد

شواهد روزافزونی مبنی بر انتشار ویروس کرونای جدید از طریق هوا توسط دانشمندان کشف می‌شود. تازه‌ترین یافته دانشمندان در این‌باره به شناسایی نشانگرهای ژنتیک این ویروس در قطرات موجود در هوا بر می‌گردد که بسیاری از آنها قطری کمتر از یک‌ده هزارم اینچ دارند.
به گزارش‌ ام‌اس‌ان، این مورد پیش از این در تست‌های آزمایشگاهی ثابت شده بود اما اکنون دانشمندان چینی که در حال مطالعه در شرایط غیرآزمایشگاهی هستند، گزارش داده‌اند که قطرات ریز حاوی نشانگرهای ژنتیک ویروس را از هوای 2‌بیمارستان در ووهان چین، جایی که شیوع بیماری شروع شده است، ضبط کردند. اینکه ویروس در نمونه‌های جمع‌آوری شده همچنان حالت عفونی دارد یا نه هنوز مشخص نیست، اما این قطرات کوچک که با بازدم و صحبت‌کردن از بدن خارج می‌شوند، می‌توانند در سطح بالایی باقی مانده و توسط دیگران استنشاق شوند.
لینس مار، استاد مهندسی عمران و محیط‌زیست در دانشگاه فناوری ویرجینیا می‌گوید: این قطرات حداقل2ساعت در هوا شناور می‌مانند. این امر نشان می‌دهد که امکان انتقال هوایی ویروس به‌شدت وجود دارد. دکتر مار و بسیاری دیگر از دانشمندان می‌گویند شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا توسط قطرات ریز و کوچکی موسوم به ذرات معلق در هوا پخش می‌شود. سازمان بهداشت جهانی تاکنون احتمال انتقال ویروس از هوا را کم می‌دانست و مهم‌ترین راه انتقال را بیشتر از طریق قطرات بزرگ‌تر که مدت زیادی در هوا نمی‌ماند یا از طریق لمس‌کردن سطوح آلوده عنوان می‌کرد.
البته یافته‌های جدید نیز نتوانسته است به درستی پاسخ ابهامات را بدهد. اگرچه RNA ویروس کرونا در ذرات معلق هوایی وجود داشت اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا ویروس‌ها در هوای عفونی باقی می‌مانند یا اینکه در این آزمایش‌ها فقط ویروس‌های بی‌ضرر کشف شده‌اند.
هاروی وی فینبرگ، رئیس کمیته دائمی بیماری‌های عفونی نوظهور و تهدیدات سلامتی قرن بیست و‌یکم در آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی می‌گوید: قطعه مفقود‌شده این پازل، تکثیر ویروسی است. آیا می‌توان این ویروس را روی هوا کشت کرد؟
در‌‌ماه فوریه و مارس، دانشمندان نمونه‌هایی را از بیمارستان رنمین دانشگاه ووهان و در یک مرکز درمانی موقت برای قرنطینه بیماران و معالجه بیماران با علائم خفیف استفاده می‌شد، جمع‌آوری کردند. آنها همچنین از هوای مناطق عمومی اطراف ووهان مانند یک ساختمان مسکونی، یک سوپرمارکت و دو فروشگاه نیز نمونه‌برداری کردند. ویروس‌های بسیار کمی در هوای بخش‌های عایق شده یا اتاق‌های بیمارستانی که به خوبی تهویه می‌شدند، تشخیص داده شد. اما غلظت بالایی از ویروس‌ها در یک توالت کوچک به اندازه یک مترمربع که تهویه مطبوعی نیز نداشت، پیدا شد.
دکتر مار می‌گوید: این آزمایش نشان داد که چرا مدام به اجتناب از حضور در فضاهای کوچک با تهویه نامناسب تأکید می‌کنیم. محققان همچنین این ویروس‌ها را در هوای مکان‌هایی که کادر درمانی لباس‌های محافظ خود را از تن خارج می‌کردند نیز شناسایی کردند که نشان می‌دهد ویروس‌هایی که روی لباس نشسته‌اند می‌توانند دوباره به هوا برخیزند. این مورد البته پس از اجرای دقیق‌تر اقدامات تمیزکاری در بیمارستان، کاهش یافته است.
یافته‌های مربوط به ووهان در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، جایی که محققان دیگر نیز RNA ویروس کرونا را در هوا و همچنین روی سطوح اتاق‌ها یافتند، تکرار شد. این تحقیق که هنوز در مرحله داوری توسط دانشمندان دیگر قبل از انتشار در یک مجله علمی است، اندازه قطرات را مشخص نکرده است. اما وجود RNA ویروس در مکان‌های عجیب، مانند زیر تختخواب و چارچوب پنجره، همچنین حاکی از آن است که قطرات کوچک در اطراف اتاق‌ها توسط جریان هوا حمل می‌شوند. در این مقاله نیز محققان نبراسکا وجود RNA ویروس را کشف کردند اما باز هم عفونی‌بودن یا نبودن آن را تشخیص ندادند. دانشمندان در تلاش هستند تا با انجام آزمایش‌های بیشتر و کشت ویروس مشخص کنند که آیا آنها قادر به بیمار کردن افراد هستند یا خیر.
جوشا ال‌سانتارپیا، استاد آسیب‌شناسی و میکروبیولوژی در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا می‌گوید: در دو هفته گذشته پیشرفت‌های زیادی داشتیم. من واقعاً امیدوارم که بتوانیم در هفته آینده با قاطعیت بیشتری درباره این موضوع صحبت کنیم.
در تحقیقاتی که در ووهان انجام شد هیچ‌گونه ویروسی در اماکن عمومی مورد مطالعه ازجمله ساختمان مسکونی و سوپرمارکت تشخیص داده نشده است؛ اگرچه در برخی از سطوح یکی از مناطق شلوغ خارج از یکی از بیمارستان‌ها و همچنین فروشگاه‌های بزرگ تعدادی ویروس دیده شد.
دکتر مار می‌گوید که طبق محاسبه‌اش حدود 15دقیقه طول می‌کشد تا یک فرد یک ویروس را تنفس کند: جالب بود که مقادیر قابل اندازه‌گیری در این زمینه وجود داشت. من فکر می‌کنم که اینها شواهد خوبی برای جلوگیری از به‌وجود آمدن ازدحام در اماکن عمومی و خصوصی هستند.
در این مقاله به این نکته اشاره نشده است که افرادی که از آن مناطق عبور می‌کنند ماسک داشتند یا خیر؛ چرا که ماسک باعث می‌شود مسیر ورود بسیاری از ویروس‌ها مسدود شود.

پرسشی بی‌پاسخ