• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 23 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100522
+
-

رالی صعود قیمت‌ها در چهار راه استانبول آغاز شد

طلا و ارز در آستانه فتح قله‌های تازه

ارز
طلا و ارز در آستانه فتح قله‌های تازه

روند صعودی قیمت طلا و دلار، که چند روزی است شیب آن تندتر شده، در مبادلات روز دوشنبه هم ادامه یافت. در این روز قیمت هر دلار آمریکا در بالاترین نرخ یک سال و نیم گذشته قرار گرفت و به 16هزارو 850تومان رسید. یورو از مرز 18هزار تومان گذر کرد و قیمت هر سکه بهارآزادی هم برای نخستین بار از مرز 7میلیون تومان گذشت و در آستانه فتح قله جدید قرار گرفت.

به گزارش همشهری، دیروز صرافی ملی، به‌عنوان کارگزار اجرایی بانک مرکزی در بازار ارز، قیمت فروش هر دلار آمریکا را تا محدوده 16هزارو 500تومان افزایش داد و نرخ خرید هر دلار را در محدوده 16هزارو 400تومان تنظیم کرد. هر یورو نیز در صرافی ملی به قیمت 17هزار 900تومان فروخته و به قیمت 17هزارو 800تومان خریداری می‌شد مفهوم این سطوح از نرخ‌ها در بازار ارز این است که احتمالا بانک مرکزی نیز دیگر انتظار کاهش قیمت دلار را ندارد. 
شاهد این ماجرا را باید در روند قیمت درهم دید. درهم امارات، به‌عنوان ارز مرجعی که به دلار سیگنال رشد یا کاهش می‌دهد، در مبادلات روز دوشنبه تا محدوده 4هزارو630تومان رشد کرد تا برخی کارشناسان به این باور برسند که قیمت دلار در کوتاه‌مدت دست‌کم تا محدوده 17هزارو 500تومان رشد خواهد کرد.

موتور محرک بازار
عوامل اقتصادی این روزها دست به‌دست هم داده‌اند تا همه بازارها ازجمله بازار طلا و ارز با رشد مواجه شوند؛ از یک سو سطح عمومی قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات در حال افزایش است و از سوی دیگر منحنی رشد در بازار‌های سرمایه‌گذاری مانند طلا، ارز و بورس به‌شدت صعودی است. 
به باور کارشناسان مشکلات مالی دولت، کاهش قیمت نفت و وقوع بحران اقتصادی تحت‌تأثیر شیوع کرونا، همه ازجمله عوامل رشد قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز هستند؛ با این حال به‌نظر می‌رسد فشار شدید نقدینگی بر شکل‌گیری رالی قیمت‌ها در این بازارها اثر عمده‌ای داشته است برآوردها نشان می‌دهد حجم نقدینگی به سطح 3000هزار میلیارد تومان رسیده است.

دلار در بالاترین نقطه یک‌سال و نیم گذشته
هم‌اکنون قیمت هر دلار آمریکا در بالاترین نقطه در 1.5سال گذشته ایستاده است. روند صعودی قیمت دلار که از اواخر پارسال آغاز شده ظرف روز‌های گذشته شیب تندتری به‌خود گرفته و دست‌کم 700تومان به قیمت هر دلار آمریکا افزوده شده، قیمت هر دلار آمریکا از اواخر پارسال تاکنون 12درصد گران‌تر شده و از 14هزار و 700تومان به 16هزارو 850تومان در مبادلات روز دوشنبه رسیده است. کاهش قیمت دلار در آبان‌ماه پارسال تا سطح 11هزارو 150تومان امیدواری‌های زیادی را برای نزول بیشتر ایجاد کرده بود اما این نزول هرگز محقق نشد و قیمت هر دلار آمریکا هرگز زیر محدوده 11هزار تومان تثبیت نشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که قیمت هر دلار آمریکا در حال عبور از منطقه مقاومت 17هزار تومان است و درصورت عبور قیمت دلار از منطقه یادشده، این امکان وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا حتی قله مهر‌ماه سال97 را هم فتح کند و از مرز 20هزار تومان هم فراتر رود.
در جهش قبلی، قیمت هر دلار آمریکا ظرف چند‌ماه تا سطح 20هزار تومان در مهر‌ماه 97رشد کرد؛ این رشد تلاطم زیادی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد که آثار آن همچنان پابرجاست. کاهش ارزش پول ملی، که ریشه تورمی دارد، قادر است با خود سطح عمومی قیمت‌ها در همه بازارها ازجمله کالا و خدمات را بالا ببرد. بسیار از تحلیلگران بر این باورند که برخلاف گفته‌های عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته بود سطح ذخایر ارزی کشور در سطح مطلوبی است جریان ورودی ارز به کشور با دشواری‌های زیادی مواجه شده و این عامل نیز به رشد قیمت دلار دامن زده است. به‌ویژه آنکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد به غیر از درآمدهای نفتی که تحت‌تأثیر تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت کاهش یافته درآمد‌های غیرنفتی نیز تحت‌تأثیر شیوع کرونا و کندی روابط تجاری با کشور‌های همسایه با چالش مواجه شده و صرافی‌ها را در تامین ارز با مشکل مواجه کرده است.

رکوردشکنی طلا

به‌طور سنتی قیمت طلا همزمان با رشد قیمت دلار در بازار داخلی و افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی افزایش می‌یابد. اکنون به‌نظر می‌رسد سوخت اصلی رشد قیمت طلا مهیاست به‌ویژه آنکه بسیاری از سرمایه‌گذارانی که قادر به سرمایه‌گذاری در بورس نیستند برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان، در مقابل تورم انتظاری، برای خرید طلا در تلاش هستند، همین عامل موجب شده ظرف روزهای گذشته حجم تقاضا برای خرید طلا با افزایش مواجه شود چون قیمت دلار و اونس جهانی طلا همزمان در حال افزایش است و انتظار تورم برای سال‌جاری از سطوح سال قبل، که نزدیک به 40درصد بود، کمتر نیست. این عوامل موجب شده حجم تقاضا برای خرید طلا ظرف چند روز گذشته افزایش یابد و شیب صعودی قیمت طلا تندتر شود به‌طوری که دیروز قیمت هر مثقال طلا برای نخستین بار از مرز 2میلیون و 900هزار تومان عبور کرد. قیمت هر سکه بهارآزادی هم برای نخستین بار از مرز 7میلیون تومان عبور کرد و حتی تا 7میلیون 150هزار تومان هم دادوستد شد.
به‌نظر می‌رسد شکست ناحیه مقاومت 3میلیون تومان برای هر مثقال طلا، که مظنه اصلی بازار طلاست می‌تواند به رشد بیشتر قیمت طلا منجر شود. به گفته محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر به‌نظر می‌رسد افرادی که نمی‌توانند وارد بورس شوند، سرمایه‌های خرد را وارد بازار طلا و سکه کرده‌اند و این موضوع به افزایش تقاضا برای خرید طلا منجر شده است.
روز دوشنبه، قیمت نیم‌سکه به ۳میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه به یک میلیون و ۹۷۰هزار تومان و سکه یک گرمی به یک میلیون تومان رسید. به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران انتظار دارند امسال سرمایه‌گذاری در طلا بازده مطلوبی برای آنها داشته باشد. مجید شاکری از تحلیلگران بازارهای مالی دیروز در این‌باره گفته بود: من ارز نمی‌خرم اما به‌نظرم بازار طلا در بلندمدت سودده خواهد بود.

    قیمت هر دلار آمریکا به 16هزارو 850تومان و سکه به 7میلیون و 150هزار تومان رسید

این خبر را به اشتراک بگذارید