• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100444
+
-

کرونا چه برسر باشگاه‌های برتر اروپا آورد؟

ضرر یک میلیارد یورویی باشگاه‌های ایتالیا

سمیرا رحیمی- روزنامه‌نگار

همه‌گیری کرونا سازوکار ورزش جهان را مختل ساخته‌است. مهم‌ترین رقابت‌های ورزشی از رقابت‌های بسکتبال آمریکا گرفته تا لیگ‌های اروپایی و المپیک توکیو به حالت تعلیق درآمده‌اند. تیم‌ها، لیگ‌ها و بازیکنان فوتبال از پردرآمد‌ترین تکه‌های پازل ورزش جهان هستند که از عواقب و تأثیرات مخرب همه‌گیری کرونا در امان نمانده‌اند. فایننشال‌تایمز پیش‌بینی می‌کند 5 لیگ برتر فوتبال جهان و تیم‌های عضو این لیگ‌ها از کشورهای انگلستان، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا درصورتی که بازی‌های باقی‌مانده به‌دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشوند به واسطه متوقف شدن جریان مالی از بخش‌های درآمدهای تلویزیونی و رسانه‌ای، درآمدهای تجاری و اسپانسری و درآمدهای روز مسابقه در مجموع 4میلیارد یورو ضرر خواهند کرد. قرنطینه و توقف تقریبا تمامی فعالیت‌های غیرضروری باعث شده تا تیم‌های فوتبال تمامی منابع درآمد خود را از دست بدهند. یکی از دلایل آسیب‌پذیری تیم‌های فوتبال به گفته متخصصان این حوزه آن است که قرارداد‌های بیمه تیم‌ها معمولا وضعیت همه‌گیری بیماری را جزو شرایط خود بیان نکرده‌اند.
بسیاری از تیم‌های بزرگ اروپایی در تلاشند بحران مالی به وجودآمده را به واسطه کاهش هزینه‌ها مدیریت کنند. حتی پردرآمد‌ترین بازیکنان جهان مانند لیونل مسی و کریستیانو رونالدو به همراه بازیکنان تیم‌های بارسلونا و یوونتوس تعویق در دریافت و کاهش حقوق خود را پذیرفته‌اند.
با این همه و حتی با وجود کمک‌های مالی وعده داده شده از سوی نهاد‌های جهانی مانند فیفا، ارزش بازار تعدادی از تیم‌های فوتبال به‌ویژه تیم‌های ایتالیایی کاهشی قابل توجه داشته‌ است. باشگاه یوونتوس ازجمله باشگاه‌هایی است که با شیوع کرونا ارزش سهام خود را از دست داد. تا اواخر‌ماه مارس ارزش سهام این باشگاه سقوطی 47درصدی را تجربه کرد. تا ابتدای ‌ماه آوریل 2020 ارزش بازار ارزشمندترین باشگاه سری A ایتالیا 755.5میلیون یورو برآورد شده بود که تنها پس از یک هفته این ارزش به 614.7میلیون یورو رسید، یعنی کاهشی 18.6درصدی. همچنین باشگاه اینترمیلان در همین بازه زمانی 132میلیون یورو از ارزش خود را از دست داد. علاوه بر این، باشگاه‌های ناپولی 129.4میلیون یورو، ا.اس رم 77.15میلیون یورو، آ.س میلان 70.9میلیون یورو و باشگاه لاتزیو 73.92میلیون یورو از ارزش خود را در این دوران از دست داده‌اند. بالاترین آسیب مالی به تیم‌های یو.اس لچه، اودینزه و تورینو وارد شده‌است که نزدیک به 20.1درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. در مجموع شیوع کرونا باعث از دست رفتن یک میلیارد یورو از ارزش تیم‌های سری A ایتالیا شد. براساس گزارش ترنسفرمارکت، باشگاه‌های انگلیسی نیز بیش از 2میلیارد یورو از ارزش خود را از دست داده‌اند.
با این همه از آنجا که باشگاه‌های زیادی در لیگ‌های برتر اروپا وجود ندارند که سهامی عام باشند، درحال حاضر بیشترین خطری که باشگاه‌ها را تهدید می‌کند، علاوه بر کاهش درآمد‌ها، پایین آمدن ارزش بازیکنان است. وب‌سایت ترنسفر مارکت در گزارشی به بررسی عواقب کوتاه و بلندمدت و نه چندان قابل پیش‌بینی همه‌گیری کرونا بر جهان فوتبال پرداخته است. براساس گزارش این وب‌سایت معتبر، این همه‌گیری باعث کاهش ارزش 10درصدی فوتبالیست‌های متولد1998 یا قبل‌تر خواهد شد که این میزان برابر خسارتی 9.22میلیارد یورویی به بازار فوتبال خواهد بود.
براساس این گزارش ارزش گران‌قیمت‌ترین بازیکن لیگ برتر انگلستان در چنین شرایطی از 160میلیون یورو به 128میلیون یورو خواهد رسید، درحالی‌که ترنت الکساندر آرنولد تنها 11میلیون یورو از ارزش خود را از دست خواهد داد. این تغییرات باعث برهم خوردن رتبه‌بندی باارزش‌ترین فوتبالیست‌های جهان شده و الکساندر آرنولد در صدر جدول و بالاتر از آنتوان گریزمن تیم بارسلونا که ارزش‌اش از 120میلیون یورو به 96میلیون یورو رسیده قرار خواهد گرفت. همچنین ستاره بورسیادورتموند و تیم ملی انگلستان جیدن سانچو که ارزش‌اش از 130میلیون یورو به 117میلیون یورو رسیده اکنون در رتبه هشتم جدول قرار گرفته است؛ جایی برتر از لیونل مسی که با کاهش ارزش 28میلیون یورویی مواجه شده است. در چنین شرایطی، به گفته ماتیاس سیدل- بنیانگذار ترنسفر مارکت- تصور افزایش نرخ نقل و انتقالات بازیکنان مشابه سال گذشته، بسیار دشوار و دور از انتظار است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید