• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100442
+
-

آینده ما و کووید-19

به گفته کارشناسان پاندمی ویروس کرونا می‌تواند تا 2سال ادامه داشته باشد و ما را با موج خطرناک‌تری از این بیماری در پاییز امسال روبه‌رو کند

نگاه دیگر
آینده ما و کووید-19

اخیرا محققان آمریکایی گزارشی منتشر کرده‌اند که طبق آن ویروس کرونا تا سال 2022 در جهان ماندگار خواهد بود. به گزارش بیزینس اینسایدر، گروهی از محققان مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی (CIDRAP) معتقدند که شیوع بیماری کووید-19 ناشی از ویروس جدید کرونا تا زمانی که 60 تا 70درصد جمعیت کره زمین نسبت به آن مصون نشوند پایان نمی‌یابد که رسیدن به این مصونیت جمعی نیز احتمالا بین 18تا 24‌ماه به طول می‌انجامد.
این کارشناسان 3سناریو را برای پیشرفت بیماری همه‌گیر ویروس کرونا ارائه داده‌اند که بدترین حالت در بین این 3پیش‌بینی، موج دوم و بزرگ‌تر موارد ابتلا در پاییز و زمستان است. نویسندگان این تحقیق گزارش می‌دهند که این موج احتمالا زیادترین موارد ابتلا را خواهد داشت و بنابراین همه کشورها باید برای آن آماده شوند.

مایکل اوسترهولم، نویسنده این تحقیق و مدیر
 CIDRAP به سی ان ان می‌گوید: این بیماری تا زمانی که 60تا 70درصد جمعیت جهان را مبتلا نکند، متوقف نمی‌شود. این تصور که به‌زودی ویروس و بیماری از بین می‌رود، اصلا مطابق علوم میکروبیولوژی نیست. اوسترهولم و همکارانش مدل‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده‌اند که تأثیر ویروس کرونا در آینده را پیش‌بینی کرده و تحقیق در مورد چگونگی شیوع کووید-    19بین افراد را با داده‌های مربوط به بیماری‌های پاندمیک گذشته را برای رسیدن به نتیجه درست مورد بررسی قرار داده است.
شیوع ویروس کرونا شباهت‌های اساسی با پاندمی آنفلوآنزا دارد، مانند آنفلوآنزای 1918 اسپانیا (که طی آن 500میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شدند) که این نوع آنفلوآنزا را به‌عنوان یک مدل مناسب برای مقایسه تبدیل می‌کند.
هم ویروس آنفلوآنزای همه‌گیر و هم ویروس کووید-19 هر دو از طریق قطراتی هنگام سرفه یا عطسه از دهان فرد آلوده‌ای که حتی علائم ندارد، بیرون می‌ریزد و به فرد دیگر منتقل می‌شود. اما حتی اگر آنفلوآنزای همه‌گیر الگوی خوبی برای پیش‌بینی چگونگی شیوع بیماری کووید-19 باشد، متخصصان هنوز هم مطمئن نیستند که با ویروس جدید کرونا چه چیزی در انتظارمان است. دلیل این امر این است که ویروس جدید کرونا حتی راحت‌تر از آنفلوآنزا گسترش می‌یابد. یک فرد مبتلا به کرونا می‌تواند به‌طور میانگین 2تا 2.5نفر را آلوده کند. نویسندگان گزارش می‌گویند: هیچ گوی بلورینی برای پیش‌بینی وجود ندارد که به ما بگوید در آینده چه چیزی منتظرمان است و آخر بازی برای کنترل این بیماری همه‌گیر چه زمانی خواهد بود. به همین دلیل است که گروه اوسترهولم 3سناریوی احتمالی را در مورد آنچه ممکن است بعد از پایان این موج اول ابتلا رخ دهد، ارائه کردند.

  سناریو 1: موج‌های تکراری و کوتاه ابتلا در ماه‌های تابستان و فراتر از آن
در این سناریو، به‌دنبال نخستین موج شیوع کووید-19 یک‌سری امواج تکراری و کوچک‌تر در تابستان ماه‌های پس از آن ظهور خواهد کرد. این امواج که با موارد ابتلای کمتری همراه خواهد بود طی دوره یک تا دو ساله ادامه دارد و به‌تدریج در سال 2021 کم می‌شود.
مولفان خاطرنشان کردند که این امواج کوچک‌تر در مناطقی اتفاق می‌افتد که با رعایت مقررات ایمنی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و بسته بودن مشاغل غیرضروری، منحنی موارد ابتلا به حالت صاف رسیده باشد.

  سناریو 2: موج دوم و بزرگ‌تری از ابتلا در پاییز و زمستان
این بدترین حالت از بین 3سناریو و به‌احتمال زیاد یکی از مواردی است که در آن موج اول با موج بزرگ‌تری در پاییز یا زمستان سال 2020 و یک یا چند موج بعدی کوچک‌تر در سال 2021 دنبال می‌شود. این اتفاقاتی است که در طول همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیا در سال 1918و آنفلوآنزای H1N1 در 2009رخ داد.
محققان می‌گویند موج دوم با موارد ابتلای بیشتر، ایالات متحده و سایر کشورها را مجبور می‌کند تا اقدامات ایمنی مانند قرنطینه شهرها را دوباره برقرار کنند. ایالت‌ها، سرزمین‌ها و مقامات بهداشت محلی باید برای بدترین حالت برنامه‌ریزی کنند.

  سناریو 3: جهان عبور آهسته‌ای را از یک بیماری دائمی تجربه می‌کند
سناریوی نهایی نشان می‌دهد که موج اول از ابتلا به ویروس کرونا تنها موج شیوع این بیماری است. در ماه‌های آینده بیماری همه‌گیر کووید-19به مدل انتقال نرم از یک بیماری دائمی با موارد جدید تبدیل می‌شود. کارشناسان می‌گویند: اگرچه این الگوی سوم در همه‌گیری آنفلوآنزاهای گذشته مشاهده نشده است، اما این احتمال برای
کووید-19همچنان باقی مانده است و به این معنی است که کشورها احتمالا نیازی به تعطیل کردن مجدد شهرها و مشاغل ندارند، اگرچه موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در این سناریو همچنان ادامه خواهد داشت. البته هر یک از این سناریوهای پیش‌بینی شده، می‌تواند متاثر از تولید واکسن تغییر کند.

شباهت با آنفلوآنزا
شیوع ویروس کرونا شباهت‌های اساسی با پاندمی آنفلوآنزا دارد، مانند آنفلوآنزای 1918 اسپانیا (طی آن 500میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شدند) که این نوع آنفلوآنزا را به‌عنوان یک مدل مناسب برای مقایسه تبدیل می‌کند

این خبر را به اشتراک بگذارید