• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100439
+
-

استارتاپ آموزشی 3برادر ایرانی چطور یونیکورن شد؟

نتایج یک تحقیق در کانادا نشان می‌دهد که در روزهای همه‌گیری بیماری کووید19-، استارتاپ‌های فناوری آموزشی به اوج سود آوری رسیده‌اند

استارتاپ آموزشی 3برادر ایرانی چطور یونیکورن شد؟

جهان روزهای سختی را در بحران کرونا سپری می‌کند اما در لابه لای تمامی گرفتاری‌های به‌وجود آمده، برخی استارتاپ‌ها توانسته‌اند مسیر توسعه خود را تداوم بخشیده و سرمایه هنگفتی را به‌دست آورند، ازجمله این استارتاپ‌ها می‌توانیم به استارتاپ «اپلای‌برد» (ApplyBoard) اشاره کنیم که در روزهای همه‌گیری بیماری کووید-19، توانست خود را به‌عنوان یک استارتاپ یونیکورن یا تک‌شاخ معرفی کند. زمانی که ارزش یک استارتاپ به بیشتر از یک میلیارد دلار برسد اصطلاحا به آن یونیکورن یا تک‌شاخ گفته می‌شود.

شروع کار
به گزارش همشهری، این استارتاپ کانادایی را برادران ایرانی بصیری راه‌اندازی کرده‌اند. آنها برای ادامه تحصیل قصد عزیمت به کانادا را داشتند که در این راه متحمل مشقت‌های بسیاری ازجمله پذیرش دانشگاهی و اخذ ویزای تحصیلی شدند ولی به هرحال توانستند این کار را انجام دهند. این 3برادر که با سختی ویزای تحصیلی کانادا را به‌دست آورده‌اند، تلاش کردند تا فرصت تحصیل در سطح بین‌المللی را یکپارچه‌تر کنند. بنابراین آنها در سال2015استارتاپ اپلای‌بُرد را در یکی از گاراژهای دانشگاه واترلو راه‌اندازی کردند.
به گزارش وب‌سایت تک‌کرانچ، این استارتاپ از زمان تاسیس خود تا به امروز به دانشجویان بین‌المللی برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های مختلف کمک کرده است و همچنان این راه را با قدرت ادامه می‌دهد. این سایت در مدت 5سال فعالیتش به بیش از ۱۰۰هزار دانشجو از ۱۱۰کشور دنیا برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها کمک کرده و طبق گفته‌های مقامات آن، اپلای‌بُرد در سال2019میلادی بیش از 300میلیون دلار درآمد کسب کرده است. این استارتاپ درحال حاضر ۴۰۰کارمند دارد و برای توسعه کارهایش، به‌دنبال استخدام 100نفر نیروی جدید نیز هست.

ورود سرمایه جدید
این استارتاپ که دفتر مرکزی آن در اونتاریو قرار دارد، اخیرا اعلام کرده است که با به‌دست آوردن یک سرمایه 75میلیون دلاری و ارزش 5/1میلیارد دلاری جدیدترین تک‌شاخ در استارتاپ‌های فناوری آموزشی شده است. با این سرمایه‌گذاری دیگر مسجل شده که استارتاپ‌های فناوری آموزشی در بحران ویروس کرونا نیز می‌توانند سودآور بوده و همچنان سرمایه جمع‌آوری کنند. این موضوع نتایج یک تحقیق مفصل در این خصوص بوده است؛ تحقیق درباره اینکه استارتاپ‌ها چه سود و زیانی در دوران همه‌گیری بیماری کووید-19داشته‌اند که در پایان، وضعیت استارتاپ‌های فناوری آموزشی بهتر از سایرین ارزیابی شد.

بحران کرونا و رشد آموزش آنلاین
بارها نوشته‌ایم که شیوع بیماری کووید-19و خانه‌نشینی بسیاری از مردم باعث شده تا آنها به فضای مجازی هجوم بیاورند و در این میان بسیاری نیز خواهان یادگیری و آموزش بوده‌اند.
برای همین رشد قابل ملاحظه‌ای در ترافیک استارتاپ‌های آموزشی مشاهده شده است. مقامات استارتاپ اپلای‌برد از رشد 200درصدی تجارت‌شان در ایام شروع ویروس کرونا خبر داده‌اند که این طبیعتا با رشد درآمد و همچنین تمایل به سرمایه‌گذاری در این استارتاپ روبه‌رو بوده است. طبیعتا پذیرش دانشگاهی و ثبت‌نام برای دانشجویان بین‌المللی زمان‌بر است و این ایام فرصت بسیار خوبی است تا دانشجویان مختلف در سراسر دنیا برای ثبت‌نام در دانشگاه مورد علاقه خود اقدام و مراحل مختلف آن را از منزل و در فضای مجازی یک به یک سپری کنند.

اهداف مهم استارتاپ
اپلای‌بُرد، 2هدف اصلی را در کارهای خود دنبال می‌کند؛ نخست اینکه این شرکت به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا از یک بستر واحد، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر جهان را جست‌وجو کرده و چندتایی را که مناسب است، انتخاب کنند. درست مشابه نحوه استفاده دانشجویان آمریکایی که از اپلیکیشن‌هایی برای انتخاب و ثبت‌نام در دانشگاه استفاده می‌کنند، اپلای‌برد هم به‌دنبال این است که یک اپلیکیشن کاربردی کارشناسی در حوزه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی باشد و به‌عنوان یک بازار در این خصوص فعالیت کند. البته استفاده از برنامه رایگان است. دوم، سوی دیگر فعالیت استارتاپ بوده که همکاری با دانشگاه‌ها و دانشکده‌هاست. این استارتاپ از معرفی دانشجو به دانشگاه‌ها درآمد کسب می‌کند. در اصل، آنها یک واسطه حرفه‌ای بین کسانی که قصد تحصیل دارند و مراکز آموزش عالی هستند.

شاخصه
بیشتر استارتاپ‌های تک‌شاخ فناوری آموزشی دنیا در فضای «کسب و کار به مصرف‌کننده» (B2C) فعالیت می‌کنند. نمونه این مدل، استارتاپ‌های آموزشی
 Udemy و Duolingo هستند که فقط به مصرف‌کننده که همان کسانی هستند که برای یادگیری و آموزش به‌ این استارتاپ‌ها مراجعه کرده‌اند، خدمات می‌دهد. اما اپلای‌برد در مدل «کسب و کار به کسب و کار» (B2B) نیز عمل کرده و از این راه درآمد بسیار خوبی را نیز کسب کرده است.

سرمایه‌گذاران
راند اخیر سرمایه‌گذاری در استارتاپ اپلای‌برد توسط شرکت درایو کپیتال انجام شد، اما از دیگر شرکت‌کنندگان در این راند می‌توانیم به شرکت سرمایه‌گذاری کانادا‌فیدیلتی و بانک توسعه تجارت کانادا هم اشاره کنیم.

انتخاب مناسب
اپلای‌برد به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا از یک بستر واحد، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سراسر جهان را جست‌وجو کرده و چندتایی را که مناسب است، انتخاب کنند. این شرکت به‌دنبال این است که یک اپلیکیشن کاربردی کارشناسی در حوزه دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی باشد و به‌عنوان یک بازار در این خصوص فعالیت کند

این خبر را به اشتراک بگذارید