• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100389
+
-

سخنگوی دولت اعلام کرد: از مدت‌ها پیش گفته‌ایم برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم

پیشنهاد مذاکره درباره تبادل زندانیان

دولت
پیشنهاد مذاکره درباره تبادل زندانیان

در روزهایی که ایران و آمریکا در بالاترین سطح تنش قرار دارند، برخی نشانه‌ها از مذاکرات مخفیانه بین دو طرف برای انجام عملیات تبادل زندانیان حکایت دارد.
آمریکا سال گذشته در شرایطی که در حال مذاکرات دیپلماتیک غیرمستقیم با ایران بر سر برجام بود و درست یک‌ماه بعد از نخستین توافق دو طرف در دوران ترامپ که به تبادل 2 زندانی انجامید، با ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران عملا با ایران وارد فاز منازعه نظامی شد و ایران هم پس از چند روز با هدف قراردادن پایگاه آمریکا در عراق به ترور سردار سلیمانی پاسخ داد‌.
 در روزهای اخیر هم تنش دریایی بین دو طرف افزایش یافته است تا جایی که رئیس‌جمهور آمریکا از صدور دستور برای شلیک به قایق‌های تندروی سپاه در خلیج‌فارس خبر داد. علاوه بر این، آمریکا درصدد است که مانع لغو تحریم تسلیحاتی ایران شود که قرار است براساس قطعنامه‌2231 و در مهرماه امسال برچیده شود. در این شرایط شواهدی وجود دارد که ایران و آمریکا طرح جدیدی را برای تبادل زندانیان در دست پیگیری دارند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت در گفت‌وگوی آنلاین با رسانه‌ها در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اشاره به اخبار مربوط به طرح تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش اعلام کردیم که برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم.
وی افزود: وزیر خارجه ما هم اعلام کرد که بدون هیچ پیش‌‌شرطی آمادگی برای تبادل همه زندانیان و گفت‌وگو برای آزادی آنان وجود دارد، اما این دولت آمریکا بوده که تاکنون از پاسخ‌ خودداری کرده است اما شواهدی درباره تغییر دیدگاه آنها وجود دارد.
محمد‌جواد ظریف اردیبهشت سال‌ گذشته در جریان سفر به آمریکا ایده تبادل زندانیان را پس از 6ماه از ارائه آن به طرف آمریکایی فاش کرد که آن ایده در آذر همان سال با تبادل مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی و ژیائو وانگ به نتیجه رسید.
محور عملیات تبادل این دو، سفارت سوئیس در ایران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا بود و در جریان سفر ظریف و برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا به شهر زوریخ، این دو تبعه تبادل و آزاد شدند.
ربیعی در رابطه با احتمال میانجیگری بین ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان، تأکید کرد: دولت آمریکا از آمادگی ما مطلع شده و ما فکر می‌کنیم نیازی به قرار‌دادن میانجی نیست، با این حال درصورت موافقت طرف آمریکایی، دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه‌نظرات ما را درباره جزئیات، شامل نحوه و زمان انجام این مبادله به واشنگتن اعلام خواهد کرد.
در گذشته کانال عمان متولی انجام عملیات میانجیگری و تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بود و در دوره توافق هسته‌ای هم تعدادی از زندانیان 2کشور در مذاکراتی موازی با برجام آزاد شدند.
ربیعی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در آمریکا، گفت: امیدواریم که دولت آمریکا در شرایط شیوع بیماری کرونا که جان شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا را تهدید می‌کند، دولت این کشور سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست‌ ترجیح دهد.
سخنگوی دولت ادامه داد: اطلاعاتی داریم که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به‌خوبی مراقبت نمی‌شوند و این برای ما نگران‌کننده است. با این حال، به‌نظر می‌آید آمریکا نسبت به گذشته آمادگی بیشتری برای خاتمه‌دادن به این وضعیت دارد. به همین دلیل اکنون قضاوت نهایی نمی‌کنیم و آن را موکول می‌کنیم به مشاهده پیشرفت محسوسی که در جریان امور باشد.
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مثبت‌بودن تست کرونای یک شهروند ایرانی زندانی در آمریکا به نام سیروس عسگری منتشر شده بود. 3روز قبل ابوالفضل مهرآبادی، دیپلمات ایرانی که معاون رئیس بخش منافع تهران در سفارت پاکستان در واشنگتن است، گفته بود که سیروس عسگری ۵۹‌ساله تحت مراقبت پزشکی مراجع قانونی مهاجرت آمریکا‌ست و منتظر دریافت گواهی سلامت است تا سفر کند. رویترز به نقل از مهرآبادی نوشت: ما در حال همکاری با اداره مهاجرت هستیم تا او را به‌زودی به ایران بازگردانیم.
گمانه‌ها حاکی است که احتمالا مایکل وایت، یک سرباز قدیمی نیروی دریایی آمریکا که از سال‌۲۰۱۸ در ایران بازداشت شده با عسگری تبادل شود.
سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران 15اردیبهشت در مورد آخرین وضعیت سیروس عسگری گفته بود: قرار است یک تست مجدد کرونا از ایشان گرفته شود و ان‌شاءالله اگر تست ایشان منفی باشد، تمام تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به کشور فراهم است و به‌زودی به ایران بازمی‌گردد.
گفته می‌شود حدود 24تبعه ایرانی به بهانه‌های مختلف ازجمله دور‌زدن تحریم‌های آمریکا در زندان‌های آمریکا به‌سرمی‌برند.

ربیعی: اطلاعاتی داریم که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به‌خوبی مراقبت نمی‌شوند و این برای ما نگران‌کننده است

این خبر را به اشتراک بگذارید