• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 22 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100385
+
-

طرح رئیس قوه قضاییه برای عرضه خودرو در بورس

به گفته معاون قضایی دادستان کل کشور، رئیس قوه قضاییه پیشنهاد عرضه خودرو را در بورس ارائه کرده که در حال بررسی است

به‌دنبال افزایش شدید قیمت خودرو از یک سو وزیر صنعت، سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار را مکلف کرده ظرف 24ساعت آینده در اقدامی مشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و از طرف دیگر رئیس قوه قضاییه پیشنهاد عرضه خودرو را در بورس ارائه کرده است؛ پیشنهادی که از اقدامات دستوری نهاد متولی صنعت خودرو کارشناسانه‌تر ومؤثرتر به‌نظر می‌رسد.

به گزارش همشهری، قیمت خودرو ظرف روز‌های گذشته با رشد افسار گسیخته‌ای مواجه شد این موضوع واکنش شدید مصرف‌کنندگان، فعالان بازار و مسئولان را بر انگیخته است. بر همین اساس در 2روز گذشته رضا رحمانی، وزیر صنعت ابتدا مدیران دو شرکت ایران خودرو و سایپا را فراخواند و به آنها دستور داد تولیداتشان را افزایش دهند تا حجم عرضه در بازار افزایش یابد زیرا یکی از دلایل رشد قیمت ؛ کاهش عرضه خودرو است. او در گام بعدی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار، اعلام کرد: به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف 24ساعت آینده در اقدامی مشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و جلوی آشفتگی‌های موجود گرفته شود.
 با این حال در رویدادی امیدوارکننده، آن طورکه معاون رئیس قوه قضاییه خبر داده؛ سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه پیشنهادی ارائه کرده که براساس آن معاملات خودرو در بورس کالا انجام می‌شود. پیش از این دو سال پیش شرکت سایپا برخی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کرد که با موفقیت همراه بود. تحلیلگران بر این باورند که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به شفاف‌سازی‌ و ایجاد تعادل در قیمت خودرو منجر شود.

      آیا عرضه خودرو در بورس یک مزیت است؟

همایون دارابی از کارشناسان بازارسرمایه درباره طرح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اگر این پیشنهاد عملیاتی شود راهگشا خواهد بود، به‌ویژه اینکه بورس کالا ظرفیت خوبی برای این معاملات دارد.او ادامه داد: عرضه خودروهای صفر داخلی و وارداتی در بورس کالا به انجام معاملات شفاف و رقابت آزاد منجر می‌شود و و کارخانه‌ها می‌توانند کالای خود را به قیمت واقعی بفروشند و سهامداران، سرمایه‌گذاران و شاغلان در صنعت خودرو هم از امنیت شغلی و سرمایه‌ای برخوردار خواهند بود. اوگفت: وضع کنونی صنعت خودرو به‌گونه‌ای است که اگر روند زیاندهی امسال هم ادامه پیدا کند با توجه به اینکه ارزیابی شرکت‌ها هم انجام شده دیگر نمی‌توان برای خروج از این وضعیت کار خاصی برای صنعت خودرو انجام داد.دارابی با بیان اینکه عرضه در بورس به‌خصوص خودورهای صنعتی، جرثقیل‌ها، کامیون و تراک‌ها در کشورهایی مثل ترکمنستان نیز رایج است، یادآور شد: برای دولت هم بهترین بازار برای خرید و وفروش دارایی‌ها ازجمله املاک و مستغلات، بورس کالا است. او تأکید کرد: با عرضه خودرو در بورس قیمت کاملا شفاف کشف شده و مصرف‌کننده هم می‌تواند در رقابت خرید کند. با ایجاد این شفافیت، قیمت در بازار هم مشخص می‌شود، با یک پریمیوم چند درصدی در بازار نیز قیمت کشف خریدار مشخص شده و آشفته بازار نیز از بین می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید