• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100328
+
-

چه علائمی در کرونا نیازمند مراجعه به اورژانس است؟

پزشک همشهری
چه علائمی در کرونا نیازمند مراجعه به اورژانس است؟


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

پزشکان پس از چند ‌ماه که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، شناخت بهتری از علائم عفونت با این ویروس پیدا کرده‌اند.
گرچه تب جزء علائم شایع بیماری است، اما نشانه‌ای از شدت بیماری نیست. اغلب بیماران کووید-۱۹ که با علائم تنفسی شدید به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، تب خفیفی دارند.
کووید-۱۹ در گروهی از بیماران فقط با سرفه به‌شدت‌های گوناگون شروع می‌شود، بدون اینکه علائم دیگر گزارش‌شده بیماری مانند تب، گلودرد، اسهال، درد شکمی، سردرد، بدن‌درد، کمردرد و خستگی را داشته باشند. در گروهی دیگر از بیماران بدن‌درد و خستگی شدید آغازکننده بیماری است.
یک علامت شاخص دیگر بیماری از دست رفتن حس بویایی است که در چند روز اول شروع مریضی رخ می‌دهد.
تنگی نفس به‌معنای احساس اینکه نمی‌توانید ریه‌هایتان را مانند حالت عادی با هوا پر کنید، علامت شاخص بیماری شدید کووید-۱۹ است. معمولاً تنگی نفس در یکی دو روز اول شروعِ علائم بیماری بروز نمی‌کند، اما ممکن است از روز چهارم به بعد خود را نشان بدهد.
اگر در روند بیماری دچار تنگی ‌نفس شوید، حتماً باید به بیمارستان مراجعه کنید، چرا که حتی اگر هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته باشید، ممکن است میزان اکسیژن خونتان به‌طور خطرناکی افت کند. پزشکان در بیمارستان با استفاده از وسیله‌ای به نام «پالس اکسی‌متر» که دور انگشتتان قرار می‌گیرد، میزان اکسیژن خونتان را اندازه می‌گیرند. اگر میزان افت اکسیژن خونتان خیلی شدید باشد، معمولاً نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنید و اگر افت اکسیژن خون خیلی شدید نباشد، ممکن است به خانه فرستاده شوید، اما باید کاملاً مراقب علائم خود باشید و با دستگاه پالس اکسی‌متر در خانه اکسیژن خونتان را به‌طور مرتب وارسی کنید و با پزشک در تماس باشید.
یک نکته دیگر که باید بدانید اینکه ممکن است تا یک هفته پس از شروع بیماری با علائم خفیف، دچار بدتر شدن ناگهانی علائم، به‌خصوص احساس درد در قفسه سینه و بدتر شدن تنگی نفس شوید که در این صورت هم باید به‌سرعت به بیمارستان مراجعه کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید