• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100315
+
-

مدیرعامل خانه نجات ایران:

فرهنگ همیاری تغییر کرده است


کرونا همانطور که بر سیاست و اقتصاد ملی و جهانی اثرگذار بوده، رد و نشانی هم بر فرهنگ و عادت اجتماعی گذاشته است. کرونا از نظر اجتماعی پیامدها و اتفاقاتی به‌دنبال داشته که بخشی از آنها مثبت و بخشی منفی بوده است. از نگاه فعالان اجتماعی ، افرادی که در فعالیت‌های داوطلبانه مشارکت دارند، امسال همزمان با ‌ماه رمضان افراد بیشتری داوطلب کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده از کرونا شده‌اند.
احمد بختیاری، مدیرعامل سازمان مردم‌ نهاد خانه نجات ایران که با مجموعه‌ای از ان.جی.او‌ها و نهادهای داوطلبانه دیگر در ارتباط است به همشهری می‌گوید: تغییرات در 2 سطح اتفاق افتاده؛ هم سازمان‌ها و هم مردم. هر 2گروه به‌دنبال روش‌های متفاوتی برای فعالیت‌های اجتماعی و داوطلبانه در زمانه کرونا هستند.  آنطور که مدیرعامل خانه نجات ایران می‌گوید، تمرکز برنامه‌های حمایتی خیریه‌ها امسال به سمت تهیه سبدهای حمایتی و همچنین کمک‌های نقدی به گروه‌های آسیب‌دیده از بحران کروناست: «تعداد زیادی از افراد هستند که در ماه‌های گذشته درآمدی نداشتند، تعدادی هستند که بیکار شده‌اند و آنها در این شرایط نیاز به کمک و همدلی بیشتری دارند.»
به‌گفته بختیاری، چند اتفاق دیگر هم افتاده و آن ارتباط مجموعه‌های مختلف با یکدیگر است: «یکی، دو تا مجموعه قوی‌تر رمضان امسال پای کار آمدند و به بقیه خیریه‌ها گفته‌اند سبدهای حمایتی ارزان‌تر می‌دهیم و منابعی گذاشته‌اند و خواسته‌اند حتما تبدیل به سبد حمایتی شود. مثلا سبد حمایتی 300تومانی را 100تومان می‌دهند در واقع روشی برای مشارکت‌جویی و این انگیزه را برای افراد خیر و شرکت‌ها ایجاد می‌کند که افراد بیشتری را بتوانند تحت پوشش حمایتی قرار دهند. سوی دیگر ماجرا هم این است که سقف کمک را با توجه به شرایط فعلی و نیاز بیشتر گروهی از مردم افزایش داده‌ایم، یعنی هر سال اگر بسته حمایتی 200هزارتومانی تهیه می‌کردیم، امسال آن را به 400هزار تومان رسانده‌ایم.» علاوه بر این ان.جی.اوهایی که در زمینه تخصصی‌تر فعالیت می‌کرده‌اند، مثلا زیست‌محیطی‌ها و... هم در یک‌ماه اخیر در حوزه‌های مربوط به فقر و آسیب‌ها فعال شده‌اند: «به هر حال ما معتقدیم که هر چه فقر بالاتر برود مشکلات اجتماعی هم بیشتر می‌شود و با این رویکرد در حال تلاش برای پوشش بیشتر افراد آسیب دیده هستیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید