• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100312
+
-

چالش‌های استان مرکزی برای جهش تولید

زیرساخت‌های صنعت قطب چهارم صنعت کشور برای توسعه، رونق و جهش تولید فراهم نیست

مرکزی
چالش‌های استان مرکزی برای جهش تولید

مهدیه صالحی- اراک- خبرنگار

استان مرکزی که با بیش از 2800 واحد تولیدی بزرگ، کوچک و متوسط، قطب چهارم صنعت کشور به شمار می‌رود در صورت حمایت صحیح می‌تواند در تحقق شعار جهش تولید و در نهایت توسعه اقتصادی استان و کشور نقش مهمی را ایفا کند. مساله‌ای که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اراک هم به آن اشاره می‌کند اما معتقد است زیرساخت‌های صنعت استان به منظور جهش تولید فراهم نیست.
منوچهر توسطی در این باره به همشهری می‌گوید: زیرساخت‌های توسعه، رونق و جهش تولید نیاز به نگاه و توجه فراگیر دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های تولیدی دارد، در این زمینه چنانچه بستر و زیرساخت‌های مناسب در استان مرکزی  فراهم شود، می‌توان با مشارکت بخش خصوصی شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم.
وی می‌افزاید: یکی دیگر از ملزومات برای جهش تولید و توسعه اقتصادی آن است که اقتصاد دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، چرا که بخش خصوصی بهتر می‌تواند اقتصاد را از این بحران خارج کند. همچنین تهیه مواد اولیه توسط دلال و با واسطه و با نرخ بالا، تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد که برای فعالان اقتصادی با برآورد سایر هزینه‌ها ۲۴ درصد محسوب می‌شود، پرداخت جریمه و تأخیر تسهیلات بانکی و... از مشکلات و موانع جدی در مسیر فعالیت تولیدکنندگان است که باید دولت در رفع آنها اقدامی جدی و سریع انجام دهد.
یکی از کارشناسان اقتصاد و صنعت استان هم اظهار می‌کند: به منظور توسعه اقتصادی و تحقق شعار جهش تولید نیاز به ابزارهای گوناگون از جمله فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و نوسازی تجهیزات، نقدینگی، تسهیلات با بهره بسیار پایین، معافیت‌های گمرکی در واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای تولیدی و... است.
شروین فدایی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی از نظر نیروی انسانی ماهر که یکی از نیازهای مهم در تولید محسوب می‌شود و همچنین کارخانه‌های بزرگ و کوچک، می‌افزاید: با نگاهی به آینده نزدیک و سیاست‌های ظالمانه آمریکا، قطعاً نمی‌توانیم منتظر رفع تحریم‌ها باشیم به همین دلیل باید دولت و بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت‌های موجود با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب و تحقق شعار جهش تولید در یک فرآیند مشترک استان و کشور را در مسیر توسعه اقتصادی قرار دهند.
فدایی به عوامل مهم برای تحقق شعار جهش تولید اشاره و اظهار می‌کند: افزایش بهره‌وری با آموزش و افزایش سرمایه انسانی، نوسازی و به روز کردن تجهیزات و تکنولوژی، همچنین مدیریت مناسب و برنامه‌ریزی، آن هم در سایه ثبات پولی و امنیت اقتصادی که نباید از دید مسئولان کشوری دور بماند، رفع موانع تولید و بهبود محیط کسب و کار و... از عوامل مهم برای جهش تولید است که باید دولت و بخش خصوصی به ویژه در استانی صنعتی مثل مرکزی برای رسیدن به جهش تولید و توسعه اقتصادی به آنها توجه جدی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید