• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10029
+
-

شهردار منطقه 16 از برنامه‌های سال جدید می‌گوید

تزریق امید به روحیه شهروندان

گپ
تزریق امید به روحیه شهروندان

رضا نیک نام

منطقه 16

رنگ و بوی شهر بهاری شده و مدت زمان کوتاهی تا رسیدن سال جدید باقی مانده است. در این ایام که بیشتر مردم سرگرم خانه‌تکانی، خرید نوروزی و تدارک استقبال از نوروز هستند مدیریت شهری طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را در طرح استقبال از بهار دنبال می‌کند که از جمله آنها می‌توان به رنگ‌آمیزی و اجرای نقاشی دیواری در معابر و خیابان‌ها، گلکاری و نورپردازی و جانمایی برای اسکان مسافران نوروزی در مبادی ورودی شهر اشاره کرد. در فرصتی که به دست آمد همراه با «هادی زبده کوهی» شهردار منطقه16 به یکی از بازارهای قدیمی در محله جوادیه رفتیم تا ضمن گفت‌وگوی نوروزی با او در جریان مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح‌های سال 97 قرار بگیریم. 

    
 از نظر شما مهم‌ترین ویژگی ساکنان جنوب شهر چیست؟ 

هر چند تورم و مشکلات اقتصادی تا حدودی بر زندگی خانوارها تأثیرگذاشته، اما با این حال مهم‌ترین ویژگی ایرانی‌ها خونگرمی و مهمان‌نوازی است. در بین اهالی منطقه 16 نیز این ویژگی دیده می‌شود که بارها  هم ثابت کرده‌اند. 

  مدیریت شهری در حیطه وظایف و اختیارات خود چه فعالیت‌هایی برای تزریق روحیه شادی در جامعه می‌تواند انجام دهد؟ 

در این زمینه می‌توان در چند حوزه فعالیت کرد، مثلاً در حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست، زیباسازی، رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواری با موضوع‌هایی چون طبیعت، فرهنگ و...، نور‌پردازی‌های ویژه در میدان‌ها و معابر اصلی، کاشت نهال و انواع گل و گیاه در بوستان‌ها و اماکن پر رفت و آمد، نصب تابلوهای فرهنگی و اجتماعی با مضامین امید بخش و نشاط‌آور، تسهیل‌سازی امور مردم در پیگیری مطالبات و خواسته‌هایشان و بسیاری موارد دیگر. 

  با این توصیف، درسال جدید چه طرح‌ها و پروژه‌هایی را دنبال می‌کنید؟ 

از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌ها در سال 1397 تلاش برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و بالا بردن نشاط و شادابی در میان مردم است که در این زمینه برنامه‌ها و طرح‌هایی پیش‌بینی شده است. اما این نوید را به ساکنان منطقه16 می‌دهیم که در نیمه نخست سال جدید 2 پروژه از جمله مجموعه فرهنگی، اجتماعی و خدماتی شهربانو و سامان سرا به بهره‌برداری خواهد رسید. طرح جهادی محله‌گردی هم با جدیت در نواحی 6‌گانه و 9 محله منطقه 16 دنبال می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، دوشنبه‌ها از ساعت 6:30 تا هر زمانی که لازم باشد، به همراه مدیران و مسئولان اجرایی شهرداری منطقه در کوچه‌ها و خیابان‌ها حاضر شده و به بررسی مشکلات مردم و ارائه راه‌حل می‌پردازیم. شنیدن حرف مردم، بی‌واسطه، آثار و برکات زیادی دارد که مهم‌ترین آن افزایش اعتماد مردم به مسئولان شهرداری است.

 با توجه به بافت فرسوده بیشتر محله‌های این منطقه، فعالیتی در این باره هم در سال جدید انجام خواهد شد؟

حل مشکلات مردم در زمینه نوسازی بافت فرسوده سالیان متمادی مورد بحث است. در تهران بخش قابل توجهی بافت فرسوده وجود دارد که بیشترین آن سهم مناطق جنوب شهر است. در دوره جدید، همکاری و همراهی دولت و شورای اسلامی شهر تهران با شهرداری به نقطه ایده‌آل و مطلوب رسیده که یکی از آثار و برکات آن اجرای طرح «بازآفرینی شهر تهران» است که با دستور شهردار تهران، اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده و به‌زودی شاهد اتفاقات خوبی در نوسازی بافت فرسوده خواهیم بود. 

 آیا طرح ‌‌باز‌آفرینی تهران وارد مرحله اجرایی شده است؟ 

اواسط بهمن مرحله عملیاتی نوسازی مسکن در برنامه ملی «باز‌آفرینی شهری» در مناطق فرسوده و ناکارآمد با کلنگ‌زنی پروژه 100 واحدی مسکن در محله سیروس تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی کلید خورد که در ادامه ساخت 55 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران در افق 5ساله برنامه‌ریزی شده است. ساخت‌وسازها در این طرح ملی با 3روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» با مشارکت سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران حوزه مسکن انجام می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید