• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100274
+
-

رفتار جدید ویروس کرونا در بدن سالمندان

طبق شواهد اخیر، افراد مسن مبتلا به کووید-19 علائمی غیرمعمول از این بیماری نشان داده‌اند که این امر بحث درمان بهنگام و رسیدگی به این افراد را برای پزشکان به معضلی پیچیده تبدیل کرده است

رفتار جدید ویروس کرونا در بدن سالمندان

بیماری کووید-19ناشی از ویروس جدید کرونا به‌طور معمول با 3علامت مشخص می‌شود: تب، سرفه مداوم و تنگی نفس. اما افراد سالخورده- گروه سنی که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند - ممکن است هیچ‌یک از این علائم را نداشته باشند. درعوض، ممکن است این ویروس به طرز پنهانی زودتر سالمندان را درگیر خود کند و چون علائمی جز 3علامت از پیش تعریف شده در این افراد بروز می‌کند، کووید-19دیرتر در آنها تشخیص داده شود.
در اثر کووید-19بیماران سالمند ممکن است بیش از حد معمول بخوابند و یا دچار بی‌اشتهایی شوند. حتی ممکن است به طرز غیرمنتظره بدنشان بی‌حس شده و یا واکنش به محیط اطراف خود را از دست بدهند یا حتی دچار سرگیجه شوند و از حال بروند. بعضی اوقات حتی ممکن است افراد سالخورده در میانه صحبت کردن از حال بروند و نقش بر زمین شوند. کامیل واگان، رئیس بخش میکروب‌شناسی و ژنتیک دانشگاه اموری به گاردین  می‌گوید: افراد سالخورده به‌طور معمول در بیماری‌های مختلف علائم معمول را نشان نمی‌دهند که ما این را درباره کووید-19نیز شاهد هستیم. دلیل این امر مربوط به نحوه پاسخ دادن بدن بیماران مسن به بیماری و عفونت است.
دکتر جوزف اووسلندر، استاد طب دندانپزشکی در کالج پزشکی اشمیت، دانشگاه فلوریدا نیز می‌گوید: در سنین بالا ممکن است پاسخ ایمنی فرد کاهش و توانایی آنها برای تنظیم درجه حرارت تغییر یابد.
بیماری‌های مزمن اساسی می‌توانند علائم عفونت را پوشانده یا با آن تداخل کنند. در برخی از افراد مسن، خواه به‌دلیل تغییرات ناشی از بالارفتن سن یا سابقه بیماری‌های عصبی قبلی مانند سکته مغزی، ممکن است واکنش سرفه تغییر یافته باشد. ممکن است دیگران با اختلال شناختی نتوانند علائم بیماری را درست تشخیص بدهند.
تشخیص علائم خطرناک بسیار مهم است. اگر علائم اولیه کووید-19در بیماران سالمند بروز نکند، سالمندان ممکن است پیش از این نشانه‌ها نیاز به مراقبت ویژه پیدا کنند. حتی ممکن است بدون اقدامات مناسب محافظتی از خانه  خارج شوند و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند.
دکتر قوراتولین سید، متخصص تغذیه در آتلانتا درباره مرد 80ساله‌ای می‌گوید که در اواسط ماه مارس به او مراجعه کرده است. این بیمار که به بیماری‌های زمینه‌­ای مانند بیماری قلبی، دیابت و اختلال فراموشی متوسط ​​مبتلا بود در یک دوره چند روزه ناگهان توانایی راه رفتن را از دست داد و به‌شدت دچار ضعف و بی‌حالی شد. اما او تب یا سرفه نداشت. تنها علامت تنفسی او عطسه کردن‌های گاه و بی­گاه بود.
همسر سالخورده این مرد دو بار با اورژانس تماس گرفت. هر دو بار پیراپزشکان علائم حیاتی وی را بررسی و اعلام کردند که حال او خوب است. پس از یک تماس نگران‌کننده دکتر سام تربتی، مدیر پزشکی بخش اورژانس روت و هری روم در مرکز پزشکی سدرس سیانا، از بیماران سالمندی می‌گوید که در ابتدا به‌نظر می‌رسد دچار تروما هستند اما با آزمایش مشخص می‌شود مبتلا به کووید-19هستند.
او می‌گوید: بدن آنها به‌شدت ضعیف و بی‌آب شده بود و هنگام پیاده‌­روی از حال رفته و به‌شدت مجروح شده بودند. تربتی شاهد افراد سالخورده‌ای بود که بسیار ضعیف و قادر به صحبت نیستند و در ابتدا به‌نظر می‌رسد که دچار سکته مغزی شده‌­اند؛ وقتی از آنها آزمایش گرفتیم متوجه شدیم که چه چیزی موجب این تغییرات شده است؛ اثر ویروس کرونا بر سیستم عصبی مرکزی. تاکنون گزارش‌هایی از این دست چندان زیاد نبوده است اما تعدادی از پزشکان در تلاشند تا اطلاعات منظم‌­تری در این رابطه جمع کنند.
دکتر سیلوین نگوین، متخصص تغذیه در مرکز بیمارستان دانشگاه لوزان سوئیس علائم معمول و غیرمعمول را در بیماران مسن کووید-19جمع‌آوری کرده است تا مقاله‌ای در Revue Médicale Suisse منتشر شود. لیست علائم غیرمعمول شامل مواردی ازجمله هذیان، افتادن، خستگی، بی‌حالی، فشار خون، بلع دردناک، غش، اسهال، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و از بین رفتن حس بویایی و چشایی هست. نگوین در این‌باره می‌گوید: این داده‌ها از بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان سوئیس، ایتالیا و فرانسه جمع‌آوری شده است. پزشکان باید اطمینان حاصل کنند که علائم یک بیمار مسن را با دقت ارزیابی کرده‌اند.

علائم جدید بیماری
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به تازگی به لیست علائم بیماری کووید-19علائم جدیدی اضافه کرده­‌اند. این بیماری ناشی از ویروس کرونا ممکن است در هر نقطه از جهان از 2 روز تا 2 هفته پس از قرار گرفتن در بدن بیمار خود را با علائمی نشان بدهد. لیست به روز شده علائم کروناویروس به گفته CDC بدین شرح است: تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، تب و لرز، تب و لرز تکراری، درد عضلانی، سردرد، گلودرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی. تا همین اواخر وب­سایت CDC فقط 3علامت احتمالی سرفه، تب و تنگی نفس را برای بیماری کووید-19اعلام کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید