• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100264
+
-

توزیع برنج خارجی در شبکه‌های منتخب؛ با سهمیه‌بندی

علی ابراهیمی_خبرنگار

با گذشت 2‌ماه از آغاز سال جدید، بازار برخی کالاهای اساسی و محصولات صنعتی متاثر از نوسان نرخ ارز، شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها با نوسان قیمت و عرضه مواجه است. با محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین و توزیع کالا و تنظیم بازار وزارت صنعت در مورد آخرین مصوبات این ستاد برای تنظیم بازار کالاهای اساسی گفت‌وگو کرده‌ایم.

در زمینه رفع مشکل ترخیص و تامین برنج وارداتی چه تصمیمی گرفته شده است؟ 
ستاد تنظیم بازار در نودمین نشست خود برای رفع مشکل ترخیص و توزیع برنج خارجی، مقرر کرد کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های متولی مانند وزارت جهادکشاورزی، سازمان حمایت، بانک مرکزی، وزارت صنعت، اتاق بازرگانی و سایر مراجع ذیربط تشکیل شود که وظیفه آن بررسی آمار واقعی سرانه مصرف برنج و سایر کالاهای اساسی، برای تصمیم‌سازی‌ درباره نرخ تامین ارز این کالا برای محموله‌های موجود در بنادر، محموله‌های در راه و ثبت سفارش‌های تخصیص و تامین ارز نشده، با محوریت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار است.

برنامه ستاد برای ساماندهی توزیع برنج وارداتی با نرخ مصوب چیست؟
با توجه به مصوبات هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار، برنج وارداتی در شمول کالاهای مبارزه با احتکار قرار گرفت؛ بنابراین لزوم توزیع آن دسته از برنج‌های وارداتی موجود در گمرک که با ارز 4200تومانی وارد شده در شبکه‌های تحت نظارت دولت مدنظر قرار گرفته و مقرر شده گمرک و سازمان حمایت باید فهرست کاملی از انواع برنج‌های وارداتی ترخیص شده از گمرک و موجود در انبارها را برای صدور حواله توزیع در شبکه‌های منتخب به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارسال کنند. با این روند برای ساماندهی توزیع و تنظیم بازار برنج و کالاهای اساسی باید گمرک و سازمان حمایت فهرست برنج‌های وارداتی ترخیص شده و موجود در انبارها را برای صدور حواله توزیع، به دبیرخانه ستاد تنظیم بازار اعلام کند.

اما وارد‌کنندگان از تأخیر در تخصیص ارز و ترخیص برنج گلایه دارند، علت چیست؟
براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از این پس ترخیص انواع برنج تامین ارز شده با نرخ رسمی از گمرک منوط به سهمیه‌بندی برنامه توزیع دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار و اعلام رسمی آن به گمرک است. همچنین گمرک مکلف شده تا فهرست همه ترخیص‌های درصدی کالاهای اساسی و ضروری به‌ویژه برنج را که با مجوز بانک مرکزی، اعلام بانک عامل و اختیارات گمرک ترخیص شده، به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارسال کند تا در قالب کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی، گمرک، سازمان حمایت و واجا با مسئولیت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار بررسی و تصمیم گرفته شود. همچنین با توجه به اهمیت تامین نیاز ارزی واردات کالاهای دارای کسری تولید و ضرورت تکمیل مقادیر تکلیفی ذخایر استراتژیک که در 2‌ماه اخیر برای حفظ آرامش بازار و همزمان با بحران تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا در بازار عرضه شده، براساس مصوبه ستاد، مباشرین مربوطه مکلفند مقادیر مورد نیاز ارزی و ریالی تکمیل ذخایر را به قید فوریت به ستاد تنظیم بازار و سازمان برنامه و بودجه منعکس کنند تا نسبت به تامین آن اقدام شود.

آیا نگران افزایش قیمت مرغ با امحای جوجه‌ها و تخم‌مرغ نطفه‌دار نیستید؟
برای ساماندهی تولید و عرضه گوشت مرغ، ستاد تنظیم بازار با درخواست تشکل‌های تولیدی صنعت گوشت مرغ و وزارت جهادکشاورزی مبنی بر تعدیل دوباره مقادیر جوجه‌ریزی تا مدت 2‌ماه (اردیبهشت و خرداد) به 105میلیون قطعه، مشروط به رعایت قیمت مصوب جوجه یک‌روزه و مرغ کشتارشده موافقت کرد. بر این اساس تشکل‌های تولیدی و وزارت جهادکشاورزی مکلف شدند تا بازار را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که قیمت جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ بیش از 7درصد نوسان قیمت، افزایش یا کاهش نداشته باشد. همچنین برای اجرای تکالیف قبلی این ستاد مقرر شد تا امکان دسترسی دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار و سایر دستگاه‌های نظارتی فراهم شود و سازمان حمایت با رصد مستمر مقادیر جوجه‌ریزی و قیمت نهاده، جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ، پیشنهادهای سیاستی خود را برای استمرار تعادل بازار، به کارگروه تنظیم بازار ارائه کند.
 
آیا با این مصوبات از امحای جوجه یک‌روزه جلوگیری می‌شود؟
برای تعدیل مقادیر تولید جوجه یک‌روزه ستاد تنظیم بازار مقررکرد 20میلیون قطعه تخم‌مرغ نطفه‌دار با مکانیسم‌های مناسب ازجمله صادرات یا عرضه برای مصارف داخلی جمع‌آوری شود، در عین حال مقرر شد وزارت جهادکشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت پشتیبانی امور دام و تشکل‌های تولیدی با درنظر گرفتن میزان نیاز بازار، میزان ضرر و زیان مربوط به تولید‌کنندگان را برای پیش‌بینی منابع به سازمان برنامه و بودجه اعلام کند. همچنین تهاتر خرید تخم‌مرغ در قبال نهاده‌های دامی در شرکت پشتیبانی امور دام مورد تأکید قرار گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید