• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10026
+
-

نجفی: خبرهای دروغ آفت اخلاقی امروز است

نه گلایه‌ای نه شکایتی، دعوت از شهروندان و کارمندان شهرداری به قانونمندی و توجه به اخلاق شهروندی

شهر
نجفی: خبرهای دروغ آفت اخلاقی امروز است

تنها یک روز بعد از استعفا، شهردار تهران دوباره فعالیتش را آغاز کرد. البته با شعری از حضرت مولانا «بهتر آن باشد که سر دلبران/ گفته‌آید در حدیث دیگران» در پایان مراسم هم هنگامی که عکاسان خبری از او خواستند تا رو به دوربین دست تکان دهد، با لبخندی بر لب گفت: «هنوز زود است. بگذارید به وقتش.»
همه آنچه در مورد استعفای محمدعلی نجفی رقم خورد،  همین سخنان بود. نه گلایه‌ای،  نه شکایتی؛ شعری کوتاه و لبخندی بر لب.

او روز پنجشنبه همچنان در کسوت شهردار به کارش ادامه داد تا فروردین‌ماه97 شورای شهر استعفایش را در صحن علنی طرح کند و آن‌را بپذیرد یا رد کند.

طی 2روز گذشته نجفی چند برنامه کاری داشت. او در مراسم «بهره‌برداری از 28واگن جدید مترو» شرکت کرد. روز جمعه هم به «رژه صبحگاهی و پیشواز نیروهای شهربان و حریم‌بان از نوروز» رفت و «همایش حراست کل شهرداری تهران» دیگر برنامه کاری شهردار تهران بود.

«خبرهای دروغ آفت اخلاقی امروز جامعه ما است.»، «تهران 1300 واگن کم دارد.» این‌ها سخنان نجفی در دو مراسم  بود. او در مراسم روز پنجشنبه به مناسبت بهره‌برداری از 28 واگن جدید مترو گفت: «خوشبختانه شرایط از نظر زیرساخت‌ها قابل‌قبول است،  اما در ناوگان کمبودهای زیادی داریم.» او به قرارداد خرید 630واگن متروی جدید با تشکیل کنسرسیومی از یک شرکت چینی و شرکت واگن‌سازی‌ تهران اشاره کرد و گفت: «در این زمینه مناقصه انجام شده و تقریبا مذاکرات آن نیز پایان یافته و قرارداد مربوطه در ابتدای سال آینده منعقد می‌شود.

براساس مناقصه برگزار شده قیمت هر واگن مترو حدود یک میلیون و 100هزار یورو است که این رقم بیش از 5هزار میلیارد تومان می‌شود. خوشبختانه دولت درباره این 630واگن مترو کمک کرده و فاینانس مربوط به آن با ضمانت دولت انجام خواهد شد. همچنین براساس اعلام شرکت خارجی،  تحویل نخستین واگن‌های جدید به متروی تهران حدود 23‌ماه طول می‌کشد.»
او از تلاش برای بستن قراردادهای جدید خبر داد و گفت: «امیدواریم از نیمه دوم سال 97واگن‌های جدید و نو خریداری شده وارد سیستم شوند.»


رفتار کارکنان شهرداری، الگوی شهروندان است

حضور در جمع نیروهای شهربان و حریم‌بانان پایتخت که به مناسبت نوروز آماده فعالیت هستند، نجفی را صبح جمعه به بوستان ولایت برد. او در این مراسم از کارکنان شهرداری و حریم‌بان‌ و شهربانان خواست: «رفتار و عملکرد شما در توسعه رفتار شهروندی بین شهروندان بسیار مؤثر است و حتی رفتار شما از گفتار شما هم مؤثرتر است؛ از این‌رو باید مردم را نه با زبان بلکه با رفتار خود به خوبی دعوت کنید چرا که این رفتار شما الگویی برای شهروندان خواهد بود.»

نجفی در ادمه سخنانش گفت: «خود کارکنان شهرداری و مجموعه عواملی که مسئولیت اداره شهر و نظارت بر قوانین و مقررات را عهده‌دار هستند نیز باید متکی بر قانون عمل کنند و اینطور نیست که چون این افراد کادر شهرداری و مسئول نظارت بر شهر هستند،  اجازه دارند خارج از مقررات عمل کنند.» اما نجفی به رفتار شهروندی هم پرداخت. او گفت:«اگر بنا باشد هر یک از شهروندان به هر نحوی که دلش می‌خواهد رفتار کند،  شهر به محل جنجال و درگیری و تنش تبدیل می‌شود.»

شهردار تهران نیروهای شهربان و حریم‌بان را «چشم بینا و دست پرقدرت شهر برای مبارزه با تخلفات» دانست و سد معبر را «چهره زشت تهران» لقب داد  و گفت: «اجرای طرحی که ماه‌های گذشته تهیه شده، در سال آینده چهره شهر را زیباتر خواهد کرد.»

نجفی نخستین خواسته شهروندان تهرانی را در جریان تماس‌های ماه‌های اخیر با سامانه‌های 137و 1888شهرداری رفع سد معبر عنوان کرد و خواستار قدرت و قاطعیت همراه با ملاطف و ملایمت شد.


از نظر اخلاقی هنوز بالغ نشده‌ایم

حضور در جمع کارکنان حراست کل شهرداری تهران دیگر برنامه شهردار تهران در روز جمعه بود. او در این همایش گفت: «برخی خبر دروغ می‌سازند و به خبری که خودشان ساخته‌اند، حمله می‌کنند.»

شهردار تهران گفت: «حراست در همه دستگاه‌ها مهم است و به‌خصوص در دستگاهی همچون شهرداری تهران که در معرض آسیب و فساد بیشتری قرار دارد،  این اهمیت دوچندان می‌شود؛ به‌ویژه در شهرداری تهران که امروز شعار مبارزه با فساد و شفاف‌سازی‌ را که اعتقاد قلبی من است، در آن مطرح کردیم و از این جهت کار حراست اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

شهردار تهران وجود اخلاق و انصاف را مهم‌ترین ویژگی در کار حراست توصیف کرد و گفت: «یکی از شعارهایی که برای تهران دنبال می‌کردیم و ان‌شاءلله دنبال خواهد شد،  مسئله اخلاق شهروندی است،  چرا که با گذشت 40سال از عمر انقلاب اسلامی از نظر ظاهر به یک معنا به بلوغ انقلاب رسیده‌ایم،  اما از نظر اخلاقی متأسفانه بالغ نشده‌ایم و در مسائل مختلف اخلاقی،  یکی از موارد هم همین اخلاق شهروندی است.»

شهردار تهران به‌وجود تب خبر گرفتن و افشای خبرهای دروغین اشاره کرد و آن را یکی از آفات اخلاقی کشور دانست که در طول 40سال نه‌تنها حل نشده،  بلکه روزبه‌روز بدتر نیز شده است.

شهردار تهران ادامه داد: «چند وقت پیش من یک روز مریض بودم و بالاجبار در خانه ماندم تا عصر به دکتر بروم؛ چند روز بعد یکی از دوستان ارزشی من را دید و گفت: اینکه می‌گویند شهرداری را ول کردید واقعا درست است و فلان روز از صبح تا عصر کجا بودید؟ » نجفی همچنان شهردار تهران است. داستان استعفای او تا 20فروردین به سرانجام خواهد رسید اما او همچنان بر رویکرد فسادستیزی و شفاف‌سازی پافشاری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید