• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 20 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100245
+
-

هفتاد سال عاشقانه

ویترین
هفتاد سال عاشقانه


«هفتاد سال عاشقانه» کتابی است از محمد مختاری که نخستین‌بار سال1377 از سوی نشر تیراژه منتشر شده بود. هفتادسال عاشقانه، آنتولوژی شعر عاشقانه معاصر ایران از سال١٣٠٠ تا سال١٣٧٠ است، به همراه تحلیلی از ذهنیت غنایی معاصر. مختاری در این کتاب گزینه اشعار عاشقانه 204شاعر معاصر را گرد آورده و در آغاز آن، مقاله‌ای مفصل نوشته است که به نوعی تداوم همان بحثی است که مختاری آن را تحت‌عنوان «درک حضور دیگری» در شعر معاصر ایران در کتاب «انسان در شعر معاصر» مطرح کرده بود.
 مختاری در آغاز این کتاب، معیار گزینش خود را «مثلثی» عنوان کرده با 3راس که این 3راس عبارتند از: حد عام قابل‌قبول، قدرت نمایندگی شعر از سوی شاعر و نظر شخصی گردآورنده. آنگاه هریک از این معیارها را توضیح داده است. بعد از خواندن توضیحاتی مفصل درباره «روش گزینش» شعرها برای این کتاب، مقاله‌ای با عنوان «ذهنیت غنایی معاصر» آمده است که بحثی است مفصل در باب رابطه عشق و شعر در ادبیات کهن ایران و تفاوت تلقی شاعران کلاسیک از مفهوم عشق با تلقی شاعران معاصر از این مفهوم. مختاری اصلی‌ترین تفاوت را در نگاه دوگانه شاعر کهن و نگاه وحدت‌گرای شاعر معاصر به انسان می‌داند و آن را اینگونه توضیح می‌دهد: «در گمان و گرایش گذشته، چنان‌که به تفصیل خواهیم دید، وجود آدمی به اجزا و عوامل و درجاتی تجزیه و تفکیک می‌شد، که مخالف و مغایر با هم تصور می‌شدند.» 
بعد از توضیحی بیشتر درباره این دوگانگی در تلقی شاعر کهن، به تعارض نیما به‌عنوان آغازگر شعر معاصر و حافظ به‌عنوان شاعری که کل برداشت کهن را در شعر خود گردآورده پرداخته شده است.
نشر نو به تازگی این کتاب را در 818صفحه به بهای 134هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید