• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 10018
+
-

تجهیز مسیرهای دریایی برای سفرهای نوروزی

طرح 20روزه تسهیل سفرهای دریایی نوروز 97، دیروز با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی کشور آغاز شد. در جریان این طرح، 3فروند شناور جدید به اسامی کیهان پیشرو، اطلس پیشرو و قشم پیشرو، هر کدام با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر به ناوگان حمل‌ونقل مسافری استان هرمزگان اضافه شد. به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این 3فروند شناور با ظرفیت مجموع ۳۳۶ صندلی از محل وجوه اداره شده این سازمان و با بهره‌برداری بخش خصوصی در مسیرهای بندرعباس - قشم - هرمز- لارک فعالیت می‌کنند و با اضافه شدن آنها، تعداد شناورهای فعال مرکز استان هرمزگان در طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۹۷، از ۳۸ فروند به ۴۱ فروند افزایش یافته است. طبق اظهارنظر مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، این 41فروند شناور مسافری، مجموعاً ۴ هزار و ۳۷۲ صندلی دارند و در ایام نوروز حدود 35هزار مسافر را از بندر شهید حقانی به مقصد جزایر هرمز و قشم منتقل می‌کنند.
براساس این گزارش، ساختمان پایانه مسافری بندر شهید حقانی با زیربنای3هزار و 500مترمربع، بزرگ‌ترین پایانه مسافری دریایی ایران است که در طراحی آن، دو سالن جداگانه برای مسافران قشم و هرمز و یک سالن ترانزیت درنظر گرفته شده است. بنا بر اظهارات مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی، در روزهای معمولی از مبدأ این پایانه حدود ۱۲هزار نفر مسافر به مقصد جزایر هرمز و قشم و بالعکس جابه‌جا می‌شوند و این تعداد در تعطیلات نوروزی به حدود ۳۵هزار نفر افزایش می‌یابد.  در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به استان هرمزگان و آغاز طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز97، عملیات نصب و بهره‌برداری از ۸ اسکله فلزی شناور به ارزش 5میلیارد و 200میلیون تومان در مبادی گردشگری شهرستان‌های قشم و سیریک آغاز شد.

براساس این گزارش نصب 3فروند از این اسکله‌ها در روستاهای ساحلی کندالو، شیب دراز و بندرگاه جزیره هنگام، به پایان رسیده و نصب 3فروند اسکله شناور دیگر در روستاهای واقع شده در میان جنگل حرا، شامل بندر لافت، گورزین و سهیلی جزیره قشم تا پایان سال‌جاری، به اتمام خواهد رسید. همچنین هفتمین اسکله شناور اوایل سال آینده در جنگل حرای روستای ساحلی طبل نصب می‌شود و هشتمین اسکله شناور گردشگری نیز تا پایان فصل بهار سال آینده در بندرگاه خور بین‌المللی آذینی شهرستان سیریک (واقع در سواحل مکران) نصب خواهد شد.

 

 

 جاده بی‌انتهای آبی


با اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی، ارائه خدمات به مسافرانی که در سفرهای نوروزی خود راه‌های دریایی را انتخاب می‌کنند بهتر می‌شود. با این همه و با توجه به اجرای سامانه هوشمند صدور بلیت سفرهای دریایی به‌نظر می‌رسد که دیگر وقت آن رسیده است که سفرهای دریایی را نیز در برنامه‌های نوروزی خود تجربه کنیم. سفر دریایی محاسن و معایب خاص ‌خود را دارد،  بنابراین برای کسی که قصد سفر دریایی دارد،  بهتر است برای این سفر برنامه‌هایی داشته باشد تا سختی کمتری را تحمل کند،  برای مثال قبل از عزیمت و خریدن بلیت به شرایط جوی در تاریخ مورد نظر توجه کند و اگر حرکت کشتی‌ها غیرفعال یا نیمه فعال بود از انجام سفر دریایی اجتناب کند تا با تأخیر و تعطیلی حرکت کشتی‌ها مواجه نشود. همچنین بدون شتاب‌زدگی برنامه‌ریزی و اضطراب را از خود دور کند. اما سفر دریایی یکی از ایمن‌ترین سفرهای ممکن است و در کنار ایمنی نوعی آرامش و آسودگی را نیز به همراه دارد. از طرف دیگر برای کسانی که با خودروی شخصی به سفر می‌روند نیز امکان طی مسافتی از مسیر مورد نظر از طریق دریا وجود دارد،  چرا که کشتی‌ها خودروهای شخصی را نیز بارگیری کرده و همراه با سرنشین‌ها به مقصد می‌رسانند. ارزان بودن این سفرها نیز خود مزیت دیگر آنها در قیاس با سفرهای هوایی، ریلی و... است. مثلا سفر دریایی از بندر لنگه به کیش با کشتی مجهز با ظرفیت ۶۶۰ مسافر و ۱۲۰ خودرو،  برای هر نفر چیزی حدود 100هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. البته اگر با خودرو سفر می‌کنید باید عوارض احتمالی ورود خودرو به مقصد را نیز در هزینه‌های خود محاسبه کنید. سفر از بندر چارک به همین مقصد با خودرو نیز چیزی در حدود 200هزار تومان خواهد بود که البته برای مسافرانی که نخواهند روی صندلی بنشینند بلیت‌های چند ده هزار تومانی نیز وجود دارد. اگر از بندرعباس با کشتی راهی قشم می‌شوید نیز چیزی در حدود 30هزار تومان حداکثر هزینه‌ای است که باید متقبل شوید. اما فراموش نکنید که وقتی صحبت از سفر دریایی می‌شود تنها بحث جنوب کشور نیست،  بلکه در دریای خزر نیز می‌توان با استفاده از کشتی از بندرانزلی عازم شهرهای دیگر شمالی کشور شد. قیمت‌ها در این کشتی‌ها معمولا ارزان‌تر از جنوب است. اما یکی دیگر از مزایای مهم سفر با کشتی محدودیت کمتر میزان بار مجاز همراه مسافران است. برای پرواز این بار حدود 20کیلوگرم است اما برای سفر با کشتی بستگی به نوع کشتی می‌توانید بین 30تا 50کیلوگرم بار را به همراه داشته باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید