• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100036
+
-

علیپور «طارمی» می‌شود؟

در مورد انتقالی که به پرسپولیس ضرر می‌زند، اما خیلی هم به سود ریوآوه نیست

علیپور «طارمی» می‌شود؟

بهروز رسایلی

مدت‌هاست که شایعه شده گزینه جدید خط حمله ریوآوه برای جذب از بازار ایران، علی علیپور است. تیم متوسط پرتغالی که امسال بابت در اختیار داشتن مهدی طارمی سود برد، حالا وسوسه شده زوج قدیمی او در پرسپولیس را جذب کند. به‌احتمال فراوان و همانطور که حتی سرمربی ریوآوه هم گفته، طارمی پایان فصل این تیم را به مقصد یک باشگاه بزرگ‌تر ترک خواهد کرد. حالا شاید آنها با خودشان فکر کرده‌اند با جذب علیپور می‌توانند تا حدی جای خالی طارمی را پر کنند، اما آیا حساب و کتاب تیم پرتغالی درست است؟

  نه خیلی شبیه طارمی
با جدایی طارمی از پرسپولیس، علی علیپور تا حد زیادی توانست جای خالی او را در پیشانی خط حمله سرخپوشان پر کند و حتی در لیگ هفدهم، عنوان آقای گلی لیگ برتر را به‌دست بیاورد.
 با وجود این، خصوصیات بازی علیپور با طارمی بسیار متفاوت است. آنچه هواداران ریوآوه و مخاطبان لیگ پرتغال را در این مدت شیفته طارمی کرده، توانایی‌های او در ایجاد فرصت گلزنی، ارسال پاس گل، حرکات غافلگیرکننده فردی و مهارتش در پنالتی گرفتن است؛ طوری که مثلا موفقیت مهدی در گرفتن 3 پنالتی برابر اسپورتینگ لیسبون، تا مدت‌ها مورد توجه رسانه‌های آن کشور بود. در غیراین صورت در این تمجیدها، خیلی پای شم گلزنی این بازیکن در میان نیست؛ چه اینکه طارمی در 20بازی امسالش برای ریوآوه 8گل زده و این آمار فقط یک گل بیشتر از 7گل زده مهرداد محمدی در تیم قعر جدولی آوس است. گذشته از این، بدون تعارف سطح کیفی طارمی و علیپور تفاوت فاحشی با هم دارد. طارمی کمی دیرتر از علیپور به سطح اول فوتبال ایران رسید، اما خیلی زود بازیکن فیکس تیم ملی شد و حتی حضور در جام‌جهانی را هم تجربه کرد، درحالی‌که شرایط رسیدن به پیراهن تیم ملی ولو به‌عنوان بازیکن ذخیره، به ندرت برای علیپور فراهم بوده است. اینها یعنی ریوآوه اگر تصور می‌کند در حال جذب «طارمی دوم» است، دچار یک اشتباه محاسباتی شده، اما بدون چنین قیاسی، علیپور با توجه به قیمتش احتمالا برای آنها یک خرید ارزنده و به صرفه خواهد بود.

   دردسر مضاعف پرسپولیس
شاید جذب علیپور برای ریوآوه آنقدرها درخشان و رؤیایی نباشد، اما پرسپولیس حتما بابت جدایی این بازیکن متضرر خواهد شد. سرخپوشان همینطوری هم مهاجم کم داشته‌اند، حالا که استوکس رفته و اوساگونا هم در آستانه جدایی قرار گرفته، کوچ علیپور به پرتغال دردسر سرخ‌ها را مضاعف خواهد کرد.
پرسپولیس نشان داده در بحث خریدهای خارجی حسابی آسیب‌پذیر است و مهاجم داخلی خوب و آزاد هم سخت‌گیر می‌آید. این در حالی است که علیپور بعد از 5 فصل‌ونیم بازی برای پرسپولیس، حسابی در این تیم جا افتاده و با کمی افت و خیز می‌تواند کار را برای قرمزها در بیاورد. پس فارغ از اینکه تجربه لژیونر شدن علیپور برای او چطور از آب در خواهد آمد، جدایی این بازیکن فاز تهاجمی پرسپولیس را وارد یک بحران جدی خواهد کرد.

   مفت می‌رود
بخش دردناک دیگر این قضیه اما ترانسفر رایگان علیپور است. او با پرسپولیس قرارداد طولانی‌مدتی داشته و تا قبل از این تابستان اگر قصد جدایی می‌کرد مبلغی از این انتقال به پرسپولیس می‌رسید. اتفاقا علیپور پیشنهادهایی هم داشت، اما باشگاه با این استدلال که مهاجم ندارد، مانع جدایی او شد. شاید منطق باشگاه درست بود، اما اینجور مواقع ضمن حفظ بازیکن، سیاست تمدید قرارداد او هم باید اجرا شود. به هر حال انتقال طارمی از پرسپولیس به الغرافه قطر، مجموعا 635هزار دلار سود مالی برای باشگاه داشت، اما حالا جانشین او در معرض یک ترانسفر مجانی و دردناک قرار گرفته است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید