• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 100010
+
-

ترمز صعود بورس کشیده شد

شاخص کل بورس تهران دیروز با وجود آنکه در ابتدای وقت مبادلات 16هزار و 860واحد رشد کرده بود در پایان به همان نقطه آغازین بازگشت

بورس
ترمز صعود بورس کشیده شد

نوار رشد شاخص بورس دیروز تحت‌تأثیر افزایش عرضه‌ها پس از روزها متوقف شد. بورس در مبادلات روز سه‌شنبه حتی تا مرز نزول هم پیش رفت. گمان می‌رود نزدیک‌شدن به مرز یک‌میلیون واحد، که نوعی مرز روانی برای شاخص بورس محسوب می‌شود، علت این موضوع بوده است. با این حال تحلیلگران با استناد به حجم معاملات دیروز بر این باورند که بازار همچنان پویایی و شادابی‌اش را حفظ خواهد کرد. به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که از ابتدای امسال تاکنون یک‌نفس تاخته است، دیروز در محدوده یک‌میلیون واحد مکث کرد و تحت‌تأثیر افزایش عرضه سهامداران حقوقی تا مرز نزول هم پیش رفت. گفته می‌شود این افزایش عرضه که با هدف کاهش هیجان در بازار صورت پذیرفته عامل نیش‌ترمز دیروز بورس بوده است.

ناگهان نزول
در مبادلات دیروز بازارسهام، شاخص در همان ابتدای صبح شروع به رشد کرد و تا ساعت9:20، 16هزار و 860واحد رشد کرد. این موضوع موجب شد شاخص بورس در آستانه عبور از مرز یک‌میلیون واحد قرار بگیرد و به 996هزار برسد اما از ساعت9:30 ناگهان بر حجم فروش سهام اضافه شد و شاخص بورس شروع به نزول کرد. این نزول تا آنجا پیش رفت که شاخص بورس، کل رشد روزانه‌اش را پس گرفت و در پایان معاملات یعنی در ساعت12:30 به همان محدوده ابتدای صبح بازگشت. بخشی از دلایل نزول بورس عرضه گسترده سهامداران حقوقی و بزرگ بود. برخی خبرهای دریافتی همشهری حاکی است وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با سهامداران حقوقی بزرگ برای افزایش حجم عرضه‌ها در بازار از قبل هماهنگی‌هایی انجام داده بودند. افزایش عرضه حقوقی‌ها در مبادلات روز سه‌شنبه هم ناشی از همین موضوع بوده است. دیروز هم وزیر اقتصاد نشست‌هایی را با سهامداران حقوقی بزرگ برای ایجاد تعادل در بازار برگزار کرد.
پیش‌تر وزیر اقتصاد در نشستی که با عنوان تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی برگزار شده بود، از شرکت‌های بزرگ خواسته بود تا در بازار سرمایه نقش فعال داشته باشند. فرهاد دژپسند درباره دلایل حضورش در این نشست گفته بود: این جلسه را با هدف دعوت از بخش خصوصی برای حضور فعال در بازار سرمایه برگزار کردیم، تا هم تامین مالی صورت بگیرد و هم پاسخی به دغدغه‌های سرمایه‌گذاران باشد. دژپسند تأکید کرده بود: علاوه بر بخش خصوصی جلسه‌ای با شرکت‌های بزرگ خواهیم داشت، دولت اعم از همه نهادهای عمومی دولتی برنامه وسیعی در این مورد دارد و مذاکراتی هم با شرکت‌هایی صورت گرفته که قابلیت بالایی برای عرضه در بازار سرمایه دارند. وزیر اقتصاد اضافه کرده بود: در حال برگزاری جلساتی هستیم تا از بخش خصوصی دعوت کنیم شرکت‌هایی که قابلیت عرضه دارند را وارد بورس کنند.

فشار بالای تقاضا
با وجود عرضه‌های سنگین در مبادلات دیروز، بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد حجم تقاضا برای خرید سهام در بورس همچنان به قدری بالاست که عرضه‌های سنگین سهام نیز نمی‌تواند به افت‌های سنگین در بورس منجر شود و احتمالا فقط شاهد مکث یا دوره‌های تنفس در روند صعودی شاخص خواهیم بود. داده‌های آماری نشان می‌دهد؛ دیروز با وجود توقف نوار رشد شاخص، رکورد تازه‌ای از نظر میزان معاملات به ثبت رسید و سرمایه‌گذاران برای نخستین‌بار در یک روز 21هزار و 600میلیارد تومان سهام دادوستد کردند.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد از ابتدای امسال 30 تا 40هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار سهام شده و هر روز بر تعداد سهامداران تازه‌وارد در بورس اضافه می‌شود. بر مبنای اطلاعات دریافتی در 40روز گذشته 200هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند که برابر با یک‌چهارم سهامداران تازه‌وارد بورس در سال گذشته است. این سهامداران تازه‌وارد که تعدادشان هر روز در حال افزایش است، روزانه صدها میلیارد تومان پول تازه با خود به بورس می‌آورند.
برخی فعالان بازار بر این باورند در صورت تداوم عرضه سهامداران حقوقی این احتمال وجود دارد که شاخص در مرز یک‌میلیون واحد متوقف شده و وارد یک دوره اصلاح چندماهه شود اما می‌توان انتظار داشت با توجه به ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار سهام، احتمالا با پایان‌یافتن دوره اصلاح موقت شاخص و طی‌شدن یک دوره تنفس، روند صعودی شاخص بورس دوباره از سر گرفته شود و این‌بار شاخص بورس بتواند باقدرت از مرز یک‌میلیون واحد عبور کند. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تاکنون با یک صعود افراطی 480هزار واحد یعنی رقمی معادل 95درصد رشد کرده و اغلب کارشناسان و سهامداران حرفه‌ای از وقوع یک دوره اصلاح و تنفس در بورس استقبال می‌کنند.

حقوقی‌ها دومینووار عرضه کردند 
وحید حسن‌پور،دبیر مدیرعامل کارگزاری صباتامین درباره دلایل توقف نوار صعود شاخص در مبادلات دیروز و افزایش عرضه سهام گفت: بخش عمده عرضه سهام در مبادلات دیروز ناشی از عرضه سهامداران حقوقی بود. این عرضه‌ها پس از گذشت مدت‌زمان اندکی از زمان بازار، دومینووار به تشکیل صف‌های فروش منجر شد و بعد از آن شاهد تشدید عرضه سهامداران خرد بودیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه‌ سهامداران حقوقی، به‌صورت دستوری انجام می‌شد؟ گفت: در بازاری که هیجان در آن موج می‌زند، شرکت‌ها اجباری برای عرضه ندارند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص‌کل نیازمند استراحت مقطعی بود تا بازار از هیجان خالی شود و این روند شاید نسبت به رشد‌های هیجانی طی ماه‌های گذشته، چندان هم عجیب نباشد.
حسن‌پوردبیر تأکید کرد: شاید با حجم عرضه‌هایی که روز سه‌شنبه مشاهده شد، شاخص با هیجان روز‌های گذشته رشد نکند و گام‌های آرام‌تری را به سوی رشد بردارد اما نباید فراموش کرد که حجم نقدینگی بالایی در بازار سرمایه وجود دارد.

نقش حقوقی‌ها در مبادلات دیروز
مدیرعامل کارگزاری حافظ هم درباره دلایل افت شاخص بورس در مبادلات دیروز گفت: سهامداران حقوقی دیروز به‌دلیل عطشی که ظرف ماه‌های گذشته در بازار سرمایه ایجاد شده بود، دست به عرضه سهام زدند تا به عطش خرید سهامداران تازه‌وارد و موج نقدینگی که در بازارسرمایه شکل گرفته، پاسخ داده شود. مهرداد خدابخشی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که این جو تا پایان معاملات روند منطقی‌تری به‌خود بگیرد اما به‌نظر می‌رسد روند عرضه‌ها تا پایان مبادلات امروز هم ادامه یابد و البته از روز شنبه‌احتمال کاهش روند عرضه‌ها و رشد دوباره شاخص وجود دارد. 
این فعال بازار سرمایه تأکید کرد: شاخص یک‌میلیون واحدی یک اتمسفر روانی را برای تازه‌وارد‌های بورس ایجاد کرده و فعالان بازار نمی‌خواهند شاخص تحت سیطره هیجان، رشد را در دامان خود ببیند. به گفته خدابخشی رشد شاخص شاید برای تازه‌وارد‌ها جذاب باشد اما بورس باید روند منطقی و البته به‌دور از هیجان کاذب را سپری کند.


  افزایش عرضه سهامداران حقوقی با هدف کاهش هیجان در بازار،عامل نیش‌ترمز دیروز بورس بوده است
  خبرهای دریافتی همشهری حاکی است وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس با سهامداران حقوقی بزرگ، برای افزایش حجم عرضه‌ها در بازار، از قبل هماهنگی‌هایی انجام داده بودند
  دیروز با وجود توقف نوار رشد شاخص، رکورد تازه‌ای از نظر میزان معاملات به ثبت رسید و سرمایه‌گذاران برای نخستین‌بار در یک روز 21هزار و 600میلیارد تومان سهام دادوستد کردند

این خبر را به اشتراک بگذارید